Choose language Forside > ArtikelvisningSkip Navigation Links Torsdag 31. juli 2014
Annoncepriser / Kontakt  

Letbane bør erstatte metro
9. maj 2012 / Anlæg / Af Torben Kragh
Print Tip Debat
Letbane til Nordhavn i København er billigere og bedre end metro, mener Rådet for Bæredygtig Trafik
LETBANE
Der bør bygges letbane til Københavns Kommunes fremtidige udviklingsbydel Nordhavn i stedet for metro.
Det skriver Rådet for Bæredygtig Trafik i en henvendelse til såvel Københavns Kommune som Transportministeriet som følge af transportminister Henrik Dam Kristensens (S) opbakning til en metroafgrening til Nordhavn.
I henvendelsen skriver Rådet for Bæredygtig Trafik, at det undrer, at en letbane tilsyneladende ikke har været på tale til Nordhavn.
- Prisen på en km letbane er ca. 150-200 mio. kr., mens en km metro i København koster ca. en mia. kr. Alene prisforskellen gør det uansvarligt ikke at undersøge letbanemulighederne nærmere. Den kommende bydel i Nordhavn vil få en størrelse, der nemt kan betjenes af en letbane på jordoverfladen, hedder det i henvendelsen.
Rådet mener, at en letbane meget bedre end en metro kan falde ind i miljøet og mere fleksibelt kan udbygges i takt med byggeriet. Man mener også, at letbanen på grund af mindre afstande mellem stoppestederne vil give befolkningen bedre service.
Mulighed for forlængning
Rådet for Bæredygtig Trafik mener imidlertid, at den største fordel ved letbaneløsningen er mulighederne for at forlænge letbanen fra Nordhavn til for eksempel Tuborg og Hellerup via Østerbrogade og Strandvejen samt via Blegdamsvej, Fredensgade, Nørrebrogade, Nørre Voldgade, Hovedbanegården, Carlsberg til Hvidovre Hospital.
I skrivelsen opfordrer Rådet for Bæredygtig Trafik til, at hele spørgsmålet om metro contra letbane til Nordhavn tages op til drøftelse i den trængselskommission, som regeringen nedsætter, og at beslutningen om anlæg af selve metrolinjen til Nordhavn afventer kommissionens løsningsforslag,
Man er dog indforstået med, at afgreningskammeret på Cityringen til en Nordhavnsmetro under alle omstændigheder anlægges i forbindelse med etableringen af Cityringen.
Det vil spare cirka 300 mio. kr. i forhold til senere anlæg.
Projektet sendes i øvrigt i egentlig offentlig høring sidst på året.
 
 
Vis originalbillede
Alene prisforskellen mellem en letbane og en metroløsning gør det uansvarligt ikke at undersøge mulighederne for en letbane til Nordhavn, mener Rådet for Bæredygtig Trafik. På billedet ses letbanen i Göteborg. (Foto: colourbox.com)
 Tema: LETBANE
1. juli 2014
Aarhus Letbane vælger Ansaldo
27. juni 2014
Økonomi til letbane i Aarhus er på plads
17. juni 2014
Aarhus Letbane tilbage på skinner
31. marts 2014
Rådgivere fundet til letbaneprojekt
21. februar 2014
Sygehus usikker på letbanesikkerhed
29. oktober 2013
Regionsrådsformand presser staten
Tip en ven...
Dit navn:
*
Din email:
*
Til email:
*


0
Skriv en kommentar!
Her har du mulighed for at skrive din uforbeholdne mening.
For at kunne deltage i debatten, skal du være logget ind.
Er du endnu ikke oprettet som bruger kan du gøre det her. Det tager kun et øjeblik.
LOG IND
Email:
Password:
Husk mig
Ny bruger
Glemt password
Der er endnu ingen kommentarer til artiklen.





Al materiale på dette site er beskyttet af loven om ophavsret. Billeder og tekst må ikke uden tilladelse kopieres, sælges eller videredistribueres.
Licitationen er en del af Danske Fagmedier ApS
Smedeholm 12-14, 1. th., DK-2730 Herlev | Tel: +45 70 15 02 22 | Email:
red@licitationen.dk