Øresundsbroen tvinger farten ned
Siden marts har der været ombygningsarbejde i Øresundsbroens betalingsanlæg, og indtil nu har opgaven bestået i at forstærke barriererne omkring betalingsbåsene.
I 2013 kørte fire procent af bilerne, som betalte med bizz, hurtigere end 40 km/t, hvor højeste tilladte hastighed er 30 km/t.
Fire procent lyder måske ikke af mange, men man skal tænke på, at omkring fem mio. biler om året kører gennem banerne med bizz.
- Det bliver til næsten 200.000 fartsyndere på årsbasis, konstaterer Håkan Kiendl, afdelingschef for betalingsanlægget hos Øresundsbro Konsortiet.
Fartdæmperne fremstilles af firmaet Edeva og fungerer ved, at en radar ved siden af vejen registrerer bilens hastighed. Hvis bilen kører for hurtigt, åbnes en lille lem i vejen. Dermed opstår der en kant på nogle centimeter, som i praksis virker som en traditionel fartdæmper.