23948sdkhjf

Tunnel skaber debat

Store anlægsprojekter har det med at skabe overskrifter og stor debat herhjemme allerede inden, de er en realitet.

Vi så det med Storbæltsbroen i sin tid, hvor bølgerne gik højt om nytten af en fast forbindelse over Storebælt. For færgerne var da gode nok, og det var godt med det lille afbræk i kørslen og den "gode" kaffe, når turen nu gik fra den ene ende af landet og tilbage igen. Tiden har heldigvis gjort modstanden til skamme, og Storebæltsbroen er blevet en stor succes.

Så selvfølgelig går debatten også stadig højt om den kommende Femern-forbindelse, som jo faktisk allerede er langt fremme i forberedelserne. For eksempel afleverede ni store internationale entreprenører eller konsortier, der ønsker at deltage i byggeriet af verdens største sænketunnel, i sidste uge deres bud på byggeriet.

Nu har en rådgivende ingeniør og en byplanlægger i dagbladet Information så rejst en frygt for en gæld i omegnen af 50 mia. kroner, hvis forbindelsen gennemføres i sin nuværende form. De foreslår ligefrem, at forbindelsen skrottes, eller også at man starter med en tunnel med en to-sporet vej og et jernbanespor, i stedet for en tunnel med fire motorvejsspor og to jernbanespor som planlagt.

Helt at skrotte forbindelsen på nuværende tidspunkt er jo nok ikke realistisk, og det ville også være samfundsøkonomisk gak-gak at starte ud med en skrabet model for så at udbygge den. Der er det langt mere effektivt, som Femern A/S peger på, at opføre den rigtige løsning fra starten, som sikrer hensynet til sikkerheden og kapaciteten.

Der, hvor man dog kan være en anelse bekymret, er ved de tyske løfter om infrastrukturen på den tyske side af forbindelsen, der ikke er på niveau med Danmark. Og den folkelige opbakning i vort naboland er desværre nok heller ikke så stor som her i Danmark. Skal forbindelsen blive en succes, når den står færdig i 2021, så skal infrastrukturen på begge sider af tunnellen være i orden. Derfor kan man også kun håbe, at tyskerne kommer op i omdrejninger og får gang i de anlægsinvesteringer, som allerede er godt i gang på den danske side.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095