23948sdkhjf

København opgiver ikke Sydhavnsmetro

Københavns Kommune vil undersøge, hvilke bredere økonomiske effekter en Sydhavnsmetro og en Øresundsmetro vil have
To nye metroer - en til Malmø og en til Sydhavnen - skal være analyseobjekter for en undersøgelse, som Københavns Kommune har sat i værk. Kommunen har netop udbudt opgaven med at gennemføre analysen.

Gennem en konkret analyse af de bredere økonomiske effekter ved de to metroforbindelser vil kommunen bidrage til vidensgrundlaget om og metoderne til, hvordan man analyserer de økonomiske effekter ved infrastrukturprojekter, ud over hvad der allerede indgår i eksisterende samfundsøkonomiske vurderinger.

- Når vi gerne vil have en analyse af de bredere økonomiske effekter, så skyldes det, at de traditionelle samfundsøkonomiske analyser har et alt for snævert fokus - og ikke for alvor tager hensyn til for eksempel trængsel, skriver overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen (S) i en mail til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Elementer som byudvikling og jobskabelse bør ifølge Frank Jensen være med i det samlede regnestykke:

- Produktivitetskommissionen mener, at de traditionelle samfundsøkonomiske projektvurderinger bør bredes ud. Det vil vi gerne bidrage til, så vi kan få et mere nuanceret beslutningsgrundlag fremover. Jeg mener for eksempel, at positive gevinster som byudvikling og jobskabelse bør medregnes i vurderingen af store infrastrukturprojekter.

Hvem skal betale?

Københavns Kommune havde i budgettet for 2014 afsat 200 mio. kroner til et afgreningskammer til en Syhavnsmetro og forventede, at staten ville bidrage med det samme. Men metroen blev ikke en del af finansloven 2014, og den tidligere transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) sagde kort før jul til Politiken, at hun ikke kan garantere, at staten vil skyde de nødvendige fire-fem mia. kroner i projektet, men at det “jo står Københavns Kommune frit for at finansiere projektet selv".

Spørgsmålet om, hvorvidt formålet med analysen er at få Sydhavnsmetroen ind i finansloven 2015, eller om kommunen alternativt selv arbejder på at igangsætte projektet, undlader Frank Jensen at svare direkte på. Han svarer i stedet:

- Vi ser meget gerne, at der etableres en Sydhavnsmetro. Den er anbefalet af Trængselskommissionen, og Transportministeriets strategiske analyser peger på, at en Sydhavnsmetro er den investering, som kan give flest nye passagerer i den kollektive trafik i hovedstaden per investeret krone. En Sydhavnsmetro kan reducere trængslen på vejene, og den vil binde det klassiske og det nye Sydhavn bedre sammen og skabe en mere sammenhængende by.

Ikke afsat penge

Transportministeriet oplyser, at der ikke er afsat penge til et sydhavnsmetroprojekt pt., og at det endnu er uvist, om staten vil være med til at finansiere det. Dog siger ministeriet, at den nuværende transportminister Magnus Heunicke (S) løbende er i forhandlinger om trafikale knudepunkter i Københavnsområdet.

I forhold til en eventuel Øresundsmetro ligger der heller ikke konkrete planer - heller ikke om, hvem der eventuelt skal finansiere den. I december præsenterede Københavns Kommune og Malmö Stad en rapport om en metro fra København til Malmø. Af den fremgår det, at metroforbindelsen kunne organiseres og finansieres enten af de to stater, via en en organisation som Øresunsbron eller som et offentlig-privat partnerskab (OPP).

Fristen for at afgive bud på analyseopgaven, som har en økonomisk ramme på maksimum 400.000 kroner, er den 23. april, og den endelige rapport skal ligge klar den 20. august.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109