23948sdkhjf

Aalborg undersøger bus contra letbane

Rådgiverteam skal undersøge, om der skal bygges letbane eller vælges en BRT-løsning til det ny universitetshospital
Inden for det kommende halve år skal politikerne i Aalborg afklare, om trafikbetjeningen af det kommende Aalborg Universitetshospital øst for byen skal være letbane eller en såkaldt BRT, det vil sige busbaseret løsning.

Efter en udbudsrunde har kommunen valgt et team af rådgivere til at gennemføre analyser for henholdsvis en letbane- og en BRT-løsning.

- Begge muligheder er i spil, og analyserne skal give byrådet grundlag for at træffe en beslutning formentlig lige efter sommerferien, oplyser ingeniør Jesper Schultz fra Aalborg Kommunes by- og landskabsforvaltning.

Når der er truffet et politisk valg - og pilen peger på en letbane i kraft af de hidtidge politiske udmeldinger - forsætter rådgiverteamet med en nærmere belysning af anlægsprojektet med blandt andet linjeføring og trafikale effekter.

Region Nordjylland, Aalborg Kommune og Nordjyllands Trafikselskab (NT) udarbejdede sidste år en foranalyse af første etape af Aalborg Letbane i samarbejde med Cowi. Dette samarbejde fortsætter, idet Cowi er i front for det valgte rådgiverteam, som også består af Systra, Henning Larsen Architects og Kristine Jensens Tegnestue.

Undersøgelsen koster omkring 12 mio. kroner, hvoraf staten betaler halvdelen.

Letbanen koster dobbelt

Hvis der bliver tale om en letbane skabes forbindelse fra Mølholm vest for byen over midtbyen til det ny hospital. Det er en strækning på godt 12 km med 24 stoppesteder. En letbane vil koste cirka 1,1 mia. kroner i anlægsomkostninger mod godt en halv mia. kroner ved anlæg af en BRT-løsning.

Aalborg Kommunes befolkningsfremskrivninger peger på, at der i 2025 vil være 25.000 flere indbyggere og 3.000 nye arbejdspladser. Meget af væksten vil ske der, hvor man planlægger at placere letbanen. Det ny hospital forventes således alene at få 6.000 ansatte og en halv mio. årlige patienter.

I første omgang skal det dog afklares, om det skal være letbane eller bus.

Udredningsrapporten vil blandt andet skulle belyse linjeføring, stationer, trafikale effekter for både kollektiv trafik og vejtrafik, sikkerhed, anlægs-, drifts- og samfundsøkonomi samt finansiering og organisering.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172