23948sdkhjf

Sygehus usikker på letbanesikkerhed

Region Danmark vil have undersøgt, hvordan letbane påvirker hospitalsudstyr
Hvad vil det betyde for sygehusets udstyr og patientbehandling, at der føres en elektrisk letbane lige gennem sygehusområdet?

Det er spørgsmål, som Region Syddanmark ønsker klare og sikre svar på, inden man fastlægger den endelige linjeføring af letbanen gennem Nyt Odense Universitetshospital (Nyt OUH).

Odense Letbane er planlagt til at skære lige igennem Nyt OUH, så patienter, medarbejdere og pårørende får let adgang til det ny hospital, der bygges sydøst for centrum.

- Og det er bestemt også den linjeføring, som vi foretrækker, men vi ønsker, at der ikke kan stilles spørgsmål ved sikkerheden. Vi vil blandt andet have undersøgt, hvordan en elektrisk bane vil påvirke medico-teknisk udstyr som for eksempel MR-scannere i forhold til magnetfelter. Hospitalsudstyr er jo enormt fintfølende udstyr, og vi mener det er rettidig omhu at få undersøgt forholdene nu, så vi ikke siden havner i en situation, hvor vi får problemer på grund af letbanen, siger Karsten Uno Petersen (S), der er formand for Region Syddanmarks innovationsudvalg.

- Der findes helt sikkert andre steder i verden, hvor der er sporvogn eller letbane gennem et hospitalsområde, så det må være muligt at gennemføre en undersøgelse, siger han.

Økonomisk usikkerhed

Regionsrådet i Region Syddanmark tager på mandag stilling til et høringssvar, som skal sendes til Odense Kommune som svar på kommunens forslag til kommuneplantillæg om letbanens første etape.

Regionens rådgivere har foretaget foreløbige beregninger, der viser, at en linjeføring gennem Nyt OUH kan fordyre hospitalsbyggeriet med mellem 29 og 164 mio. kroner.

Ud over usikkerheden med hensyn til påvirkning af sygehusudstyret skal påvirkning af krydsende gangbroer og tunneller afdækkes. Der skal blandt andet ske en forstærkning af tunnellernes bæreevne, så de kan modstå letbanens vægt, og der kommer til at være en større ændring af landskabet, så letbanen fremstår som et naturligt element med plads til krydsende fodgængere og perroner i en mere bypark-lignende atmosfære.

Der er også stor usikkerhed om omkostningerne ved, at der skal gennemføres to store bygge- og anlægsprojekter ved siden af hinanden igennem flere faser.

Solidt grundlag

- Det er en fantastisk ide med letbane til hospitalet, og vi ønsker ikke at forsinke letbanen. Vi skal imidlertid have et solidt beslutningsgrundlag. Det er jeg sikker på, vi får i et godt samarbejde med Odense Kommune, siger Karsten Uno Petersen.

Han lægger ikke skjul på, at spørgsmålene naturligvis også handler om økonomi, og om hvem der skal betale eventuelle ekstraomkostninger ved at letbanen føres igennem sygehusområdet.

Det er planen, at første etape af letbanen, som kommer til at gå fra Tarup og Bolbro vest for centrum til Hjallese Station syd for byen, skal være klar til at køre med passagerer i 2020. Nyt OUH skal efter planen stå færdig i 2021.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094