Bygge-brands går i små digitale sikkerhedssko
Digitalisering medfører langt sørre forandringer, end de fleste forestiller sig. Kun få aktører i byggeriet forholder sig seriøst til det, viser undersøgelse
Ændret adfærd
Arkitekter, bygningsingeniører, håndværkere, bygherrer og helt almindelige forbrugere har ændret medieforbrug på samme måde som alle andre og søger typisk også information på internettet i forbindelse med beslutninger om køb og lignende.
- Det sker stadig, at man hører nogen sige, at vores kunder er ikke på sociale medier. Det er naturligvis nonsens. Men uanset om man tror, at man kan nå ens kunder via for eksempel sociale medier som Facebook eller ej, skal man være opmærksom på, at ens samlede digitale fodaftryk også har stor indflydelse på søgemaskineoptimering og lignende, siger Claus Jensen fra Pipeline Communications og fortsætter:
- Lidt populært kan man kalde det, vi har målt, for virksomhedens digitale fodaftryk. Vi måler primært, den del af virksomhedens digitale synlighed, som virksomheden ikke selv kontrollerer direkte som for eksempel eget website og egen Facebook-side, men den fortjente omtale, som virksomheden får af andre interessenter som for eksempel kunder, forhandlere, medarbejdere, medier eller investorer.
Rockwool bedst
Bortset fra Velux, Rockwool og Schneider Electric, er byggematerialeindustrien stor set ikke synlige digitalt. I Danmark gør Rockwool det klart bedst med en share-of-voice på næsten 50 procent. Det skyldes primært, at virksomheden som børnoteret får meget medvind på den konto. Generelt er børsnoterede virksomheder og virksomheder med meget markante koncernchefer de mest synlige virksomheder.
Internationalt har franske Schneider Electric klart størst synlighed. Men Velux gør det også rigtigt godt på andenpladsen og der er registreret omtale på 20 sprog for Velux samme antal som for Schneider Electric. Rockwool er på tredjepladsen markant efter de to andre. Velux fik også en meget sikker andenplads på digital synlighed i Danmark.
- Det mest overraskende resultat af analysen er, at så mange gør så lidt for at sikre sig større digital synlighed. Virksomhederne bliver nødt til at sætte ind her, og de har et stort potentiale for gevinst. Analysen viser, Velux og Schneider Electric har en potentiel viral effekt, der gør at de kan nå henholdsvis 47 og 67 mio. mennesker ugentligt, slutter Claus Jensen.
Om analysen
Analysen har fokus på de 13 største byggematerialeproducenter repræsenteret i Danmark, hvoraf flere er danske. Analysen måler ikke primært likes" og visninger, men antallet af nye opslag, blogs og artikler, der omtaler et givent brand på sociale medier som Facebook, Twitter og Youtube samt online medier, blogs og diverse portaler til distribution af pressemeddelelser og brugeranmeldelser. Analysen fanger næppe alt, men det er i givet fald ens for alle i benchmark analysen.