23948sdkhjf

JCB-import er på vej med relancering i Danmark

Med et nyt showroom, nyt navn og fokus på alternative drivmidler tegner der sig en ny fremtid for britiske JCB i Danmark

Der har længe været lidt stille omkring JCB derude i Ulfborg i det vestlige Danmark. Siden hollandske Royal Reezink overtog Nicolaisen & Larsen, har man udadtil kørt videre, men ikke været helt så synlige. Det betyder dog ikke at tingene har ligget stille.

Tværtimod. For nu tager den danske importør, Reezink Construction, som det nu hedder, efter måneders forberedelse bladet fra munden og åbner døren ind til firmaets nye showroom i Ringsted.

Netop Ringsted-afdelingen har hidtil været en udstillingsporttal for firmaet, men bliver nu i højere grad den afdeling, der skal være udadvendt og bliver også hjemmel for økonomifunktion og reservedelslager, samt ikke mindst det nyindrettede showroom, som der er brugt kræfter på at indrette i det tidligere værksted.

- Vi har ændret en del på tingene, for at gøre det mere effektivt, siger Bo Nørgaard, driftsdirektør i selskabet, og han siger videre:

Ude i marken

- De fleste reparationer foregår ude på byggepladserne eller hos entreprenøren. Når han skal bruge reservedele, så skal han have dem med ud, og når han bestiller inden kl. 18 så har han reservedelene hos sig tidligt næste morgen. De kommer fra Holland eller fravores afdeling i Ulfborg. Er der tale om reservedele fra begge steder, mødes de og pakkes sammen, så vores servicetekniker har tingene samlet næste morgen, inden han kører ud til kunden - uanset hvor det er i landet, siger Bo Nørgaard.

- Det handler om logistik og om at vi gerne vil være hurtige og effektive. Vi skal møde kunden, der hvor han er, supplerer adm. direktør Per Stjernquist overfor Licitationen byggeriets Dagblad. Firmaet beholder selvfølgelig værkstedet i Ulfborg, hvor større ting klares.

Masser af maskiner

Hele maskinbranchen har været ramt af leveringsproblemer, men sådan er det ikke længere. I hvert fald ikke hos Reezink Construction:

- Vi har nye maskiner til stort set hvert et behov, så et leveringsproblem har vi ikke, og de praktiske problemer der var omkring Brexit, er for længst også løst, siger Bo Nørgaard.

Virksomheden viste første gang det nye showroom i Ringsted frem om det fælles initiativ "Åben Vej", hvor alle vejens fem forskellige maskinhandlere viste sig frem. Siden har man haft nogle mindre arrangementer, hvor forskellige kundegrupper har været inviterede.

- Der sker jo en masse i JCB. Firmaet har lanceret at man vil bruge omkring 100 mio. kroner på at udvikle en brintløsning. Sagen er jo, at de store maskiner er udfordrede, når det kommer til batteridrift. Så derfor arbejder JCB på en anden løsning. De tekniske detaljer er stadig hemmelige, men en løsning kommer nok, siger Bo Nørgaard til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Eldrift vinder frem

På de mindre maskiner har man nu syv forskellige modeller, som er eldrevne, og den udvikling vil fortsætte:

- Men der er et skisma, når man kommer op i de store maskiner. Vi fremstiller selv dieselmotorer, som også i fremtiden vil være at finde, fordi udviklingen mod renere teknologier fortsætter, og det betyder også renere dieselmotorer. Nye brændstoffer kommer også til henad vejen, siger Bo Jørgensen.

Også hos ejeren Royal Reezink er man tilfredse med, at man i Danmark har fundet en god løsning:

- Vi er jo et gammelt firma, og vi er til stede på en række markeder. Så vi har ikke travlt, når vi skal ind på et nyt marked. Vi bruger den fornødne tid til at undersøge markedet og indrette os rigtigt, siger Roy van den Bosch, der er vice president for Construction & Industri i Royal Reezink i Holland, til Licitationen Byggeriets Dagblad.

- Det er vigtigt at vi angriber det rigtigt, og ikke to markeder er ens. Derfor satte vi os for at kigge markedet grundigt igennem, og så indrette os efter markedet, og ikke efter hvordan det hidtil har set ud, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252