23948sdkhjf

Building Green hylder den fremtidige by

Den bæredygtige messe Building Green i København cirklede om sundhed, nye fællesskaber og kunsten at generobre verdens byer, så de igen bliver for mennesker

Den bæredygtige messe for bygge- og arkitektbranchen, Building Green, bød 30. oktober på uddeling af to markante priser, Personprisen og Produktprisen, inden for den fælles overskrift Det Bæredygtige Element, som innoByg står bag.

Martha Lewis vandt Personprisen for sit engagement i bæredygtigt byggeri i mere end 30 år. Hun arbejder i Henning Larsen Architects og forsker i materialesundhed. Ligesom vores fødevarer kan have tilsat skadelige E-numre, kan bygninger være byget med mere eller mindre sunde materialer.

Sidste år udgav hun en rapport om udviklingen i byggematerialernes sundhed, der viser, at det går den forkerte vej.

- Mængden af skadelige stoffer i vores byggematerialer er steget med 58 pct. siden 2012. Det er vel og mærke stoffer, som er klassificeret som skadelige af EU. Det er hverken godt for den individuelle sundhed eller planetens sundhedstilstand, og det kan være en barrierer mod at genbruge ressourcer i fremtiden, siger Martha Lewis, der inviterede de to andre nominerede til Personprisen, seniorforsker Harpa Birgisdottir og Pelle Munch-Petersen, med op på scenen til prisoverrækkelsen:

- Det er en pris til os alle tre. Vi har arbejdet tæt sammen, og skal vi lykkedes med den bæredygtige dagsorden, skal vi stå sammen. Derfor vil jeg gerne dele min pris med Harpa og Pelle, sagde Martha Lewis.

Nemt og overskueligt
Juryen havde valgt at fokusere på kandidater, der arbejder overordnet med bæredygtighed og den grønne omstilling. LCA Byg er et bæredygtighedsredskab, som gør det nemt og overskueligt for branchen at bygge mere bæredygtigt. Det afspejlede sig også i Produktprisen, der i år gik til LCAbyg, der er et bæredygtighedsværktøj udviklet af SBi.

Det gør det muligt at beregne klimabelastningen og andre miljøpåvirkninger ved bygningsdesign.

Som en kalorietæller
Programmet er frit tilgængeligt for hele branchen og kan angiveligt bidrage til regeringens målsætning om at reducere klimabelastningen med 70 pct. i 2030.

- Det kan sammenlignes med en kalorietæller, der giver dig information om, hvor mange kalorier du får i din salat alt efter, om du tilsætter bønner, broccoli eller bacon. LCAbyg viser dig for eksempel, hvor meget CO2 din bygning udleder alt efter, hvilket design og materialer bruges, sagde Harpe Birgisdottor.

- Vores beregninger viser, at der er en forskel i størrelsesordenen på faktor to til tre i bygningers klimabelastning. Årsagen er, at der ikke er nok fokus på materialernes bidrag til CO2. Der er et stort hul i vores viden, som vi ønsker at mindske, tilføjer Harpa Birgisdottir, som har udviklet redskabet sammen med sine kolleger på SBi.

Bedre byer
Også åbningsdagens to hovedtalere, arkitekt og bylivforsker Jan Gehl samt Københavns stadsarkitekt Camilla van Deurs har som mission at mindske vores uvidenhed. Om det sunde urbane liv, om at indrette sig til og for mennesker og om at være kritiske overfor vores ressourceforbrug.

- Hensynet til netop klodens ressourcer, også i byggebranchen, opfordrer til mere bæredygtige løsninger, sagde Camilla van Deurs.

- Det sker blandt andet ved at se på de dele af byen, hvor det gør ondt, hvor kvarteret vender ryggen til byen og hvor man kan være fristet til at fjerne bænke, fordi man ikke vil se folk sidde og drikke øl, men i stedet bør skabe endnu flere rum, så beboerne kan mødes og lære hinanden at kende. Det afspejler sig også i den stigende interesse for at flytte i bofælleskaber, siger hun.

Færre biler i byen
Hendes gamle læremester Jan Gehl, siger til Arkbyg, at man for eksempel bør sætte endnu hårdere ind overfor tendensen med at fylde vores byer med biler.

- Bilerne står i forvejen 95 pct. af tiden parkeret og uden at blive brugt. Derfor er løsningen, at man i langt højere grad indretter byerne efter gående og cykler. Suppleret med delebiler. Og det sjove er, at vi allerede kender løsningerne. Københavns udvikling frem mod en langt mere fodgængervenlig by er veldokumenteret. Så man bør bruge de værktøjer - frem for at satse på kostbare teknologier som selvkørende biler, der først og fremmest glæder bilindustrien, siger han.///



Artiklen er en del af temaet arkbyg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.221