23948sdkhjf

Vejdirektoratet tester klimavenlig asfalt

Sydmotorvejen ved Maribo er en del af et banebrydende forsøg på klima- og miljøfronten

Vejdirektoratet udlægger en særligt klimavenlig asfalt på cirka 10,5 kilometer af Sydmotorvejen ved Maribo på Lolland.

Forsøget er det eneste af sin art i verden og kan have stor betydning for bestræbelserne på at reducere udledningen af drivhusgasser fra biltrafikken.

- Forsøget rummer betydelige miljømæssige perspektiver, fordi selv en beskeden formindskelse af CO2-udledningen fra vejtrafikken kan have meget stor indvirkning på klimaet. Det vil også være en gevinst for bilisterne, fordi det sparer brændstof at køre på den klimavenlige asfalt, siger projektleder Christian Axelsen fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

- Vores forventninger peger på, at borgerne og virksomhederne i gennemsnit sparer cirka 40 mio. kr. i brændstof for hver million kroner, der investeres i klimavenlig asfalt. Så det vil både være til glæde for klimaet og for trafikanterne, hvis forsøget bliver en succes. Foreløbig er vi dog i testfasen, og i den kommende tid skal vi blandt andet teste, hvorledes den klimavenlige asfalts holdbarhed viser sig ved fuldskala implementering, tilføjer han.

Mindre modstand
Helt konkret fokuserer forsøget på at mindske bilernes rullemodstand - altså den modstand, der opstår, når dæk og vej møder hinanden. Hvis det lykkes at nedsætte denne modstand, vil biler og lastbiler bruge mindre brændstof, og dermed vil CO2-udledningen blive nedsat.

- Derfor har vi i de seneste år brugt mange kræfter på at udvikle en specialblandet asfalt, der kræver mindre energi i form af brændstof at køre på end almindelig asfalt, og som stadig har en meget høj holdbarhed, sammenligneligt med den konventionelle asfalt, forklarer seniorforsker Matteo Pettinari i pressemeddelelsen.

Asfalten bliver udlagt på en strækning på 6,5 kilometer i sydgående retning af Sydmotorvejen forbi Maribo og 4 kilometer i nordgående retning.

Her skal den fungere i de kommende år, hvor Vejdirektoratet løbende vil analysere og monitorere asfaltens robusthed og egenskaber i relation til en konventionel asfalt.

Grøn finansiering
Den klimavenlige asfalt vil blive udlagt på forskellige statsveje rundt om i Danmark i løbet af 2018, blandt andet finansieret af Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets Grønne Pulje, som har bevilliget midler til Vejdirektoratet på baggrund af lovende resultater af den udviklede klimavenlige asfalts egenskaber og dens evne til at fungere som et middel til at reducere Danmarks samlede udledning af CO2.

Skulle det lykkes at udvikle langtidsholdbar og køresikker asfalt, der nedsætter bilernes rullemodstand, er perspektiverne for klimaet betragtelige.

- Hvis vi kan nedsætte rullemodstanden med op til fire procent, kan dette svare til en besparelse på op mod 57 millioner liter brændstof i 2030, hvilket vil reducere op mod 143.000 ton CO2-udledning samt en reduktion på op mod 76 ton kvælstofdioxider, de såkaldte NOX’er, siger Christian Axelsen.

Desuden har regeringen annonceret, at den som et led i sit kommende luft- og klimaudspil fra 2020 vil udrulle klimavenlig asfalt på alle strækninger af statsvejnettet, som står til at skulle have ny belægning, hvis det igangværende pilotprojekt bekræfter de forventede effekter og holdbarheden af asfalten.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156