23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Trængslen skal til livs, men det er dyrt

Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad

To års forsinkelse, syv års anlægsarbejde og en regning på angiveligt 2,5 mia. kroner. Det er resultatet efter Københavns Kommunes dyreste og største infrastrukturprojekt, Nordhavnsvej, blev indviet i søndags.

Vejen ventes at lede op mod 15.000 biler uden om bydelen Østerbro og dermed mindske trængslen fra ikke mindst store lastvogne gevaldigt i København til gavn for ikke mindst trafiksikkerheden, men også en mindre miljøbelastning i hovedstaden.

Der har været meget debat om Nordhavnsvej og ikke mindst dens mulige forlængelse til Nordhavn-bydelen via den såkaldte Nordhavnstunnel. En videreføring som blandt andet ikke er Københavns snart forhenværende teknik- og miljøborgmester Morten Kabells (EL) kop te. Senest benyttede han indvielsen til at tale dunder mod tunnellen, da han ikke mener, at den nye Nordhavnsvej er dimensioneret til, at det kan svare sig at anlægge en havnetunnel.

Men det er vel kolde facts, at skal der gøres noget ved den massive trængsel i København, er man nødt til at lede bilerne uden om midtbyen. For der bliver nok ikke ligefrem færre biler i og rundt om København.

Og ja, det er dyrt, men pengene kan være givet godt ud på længere sigt. Det kræver dog tilbundsgående undersøgelser, og derfor bør Morten Kabell og alle andre vente med at sætte dommedagsprofetier op, indtil den forundersøgelse, der er i gang, ligger klar til foråret. Sådanne projekter skal selvfølgelig diskuteres på et oplyst grundlag.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093