23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny Øresundstunnel er tættere på

Det vidner om seriøs interesse for projektet, at Danmark og Sverige i fællesskab har igangsat en strategisk analyse af en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, lyder det fra Dansk Byggeri

Regeringen og de svenske myndigheder har taget næste skridt i arbejdet på at etablere en ny fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, der skal gavne erhvervslivet i regionen.

I de kommende tre år vil de to lande i fællesskab gennemføre en strategisk analyse, der blandt andet skal afprøve den økonomiske holdbarhed af en potentiel fast forbindelsen mellem to de nordiske nabobyer.

Det er et arbejde, som branchedirektør Niels Nielsen fra Dansk Byggeri ser frem til.

- En strategisk analyse er et godt signal, for det betyder, at man seriøst overvejer projektet. Og jo tidligere man kommer i gang, des bedre. For infrastrukturprojekter af denne kaliber kræver langsigtet planlægning, og med analysen vil politikerne kunne begynde at frigive de nødvendige midler på anlægsbudgettet flere år i forvejen, siger han til Licitationen.

Niels Nielsen er også en del af netværket HH Gruppen, der arbejder for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

Der er gennemført flere analyser af de økonomiske krav til projektet og de samfundsøkonomiske gevinster. De seneste undersøgelser, som HH Gruppen har kendskab til, arbejder med et samlet anlægsbudget på 34 mia. kroner. Heraf går 20 mia. kroner til en vejforbindelse og 14 mia. kroner til en baneforbindelse.

Ifølge HH Gruppen har projektet en nettogevinst for samfundet på 27 mia. kroner og et årligt afkast på 6,1 procent.

I pressematerialet fra Transport-, bygnings- og boligministeriet fremgår det, at det især er vejforbindelsen, som man fra dansk side er tilhænger af.

- Der er især gode perspektiver i en ren vejforbindelse, som ser ud til at have en solid business case. Efter svensk ønske undersøger vi også en baneforbindelse for persontog. Så må vi efterfølgende drøfte de forskellige modeller og risikodelingen med svenskerne, siger ministeren på området, Ole Birk Olesen (LA).

Samme model som Storebælt
Analyse kommer altså både til at omfatte den rene vejforbindelse og en vej- og baneforbindelse for persontog.

Udgangspunktet for analysen er, at en fast HH-forbindelse skal finansieres af brugerne.

Det gælder også nødvendige udvidelser af infrastrukturen på land, der skal undersøges nærmere. Ring 5 er ikke en forudsætning for en fast HH-forbindelse og indgår ikke i projektet.

Ole Birk Olesen (LA) er positiv over for ideen.

- Det tegner til, at der er gode muligheder for at bygge og finansiere en fast HH-forbindelse med brugerbetaling, som man kender det fra Storebælt og Øresund. Det skal vi nu have undersøgt nærmere i en strategisk analyse sammen med svenskerne.

Niels Nielsen vurderer ikke, at den brugerbetalte løsning - også kaldet Sund & Bælt-løsningen - er den eneste betalingsmodel, der er i spil.

- Sund & Bælt-løsningen har vist sig som en rigtig god løsning, men der har også været snakket om privatfinansiering. En ren skattefinansieret model bliver det dog nok ikke, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web01