23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Stort efterslæb er ikke at foretrække

Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad

Det er ikke fordi, at vejbranchen har de store udsigter til investeringer i de kommende år. Enkelte større udbud venter lige om hjørnet som eksempelvis en ny motorvejsstrækning fra Aarhus til Skanderborg. Men ellers kan der gå nogle år, før nye projekter er klar til at begynde på grund af den langsvarige forberedelsesproces når store anlægsprojekter sættes i søen.

Denne stop and go-effekt er ulidelig for branchen, og det går da også tydeligt igen i det tema om vejbygningsentreprenøren, som Licitationen - Byggeriets Dagblad bringer i dag. Her advarer både entreprenører og brancheforeninger mod for mange stop-perioder.

Ifølge nye beregninger fra Dansk Vejforening er der råd til 2,4 mia. kroner ekstra om året til vejområdet, hvis man kan holde de seneste års niveau. Nu er det meget naturligt, at vejforeningen - og branchen som sådan - advokerer for flere vejinvesteringer. Det er trods alt det, de lever af.

Men der er alligevel en anledning til at råbe vagt i gevær. For ikke mindst mange kommuner ønsker at rette op på deres veje, men regeringen ønsker omvendt at holde igen af frygt for flaskehalse i byggeriet.

Stop and go-effekten er dræbende for den danske anlægsbranche, fordi den dels koster indtjening, men også tab af arbejdspladser og dermed viden i virksomheder, når ordrebøgerne bliver tyndere. Samtidig gør manglende vedligeholdelse af vejnettet det kun dyrere på længere sigt at rette op på efterslæbet - ikke kun for kommunerne, men også for statskassen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125