23948sdkhjf

Armlægning om kommunal vejøkonomi

Vi skal have flow - ikke stop and go, mener Asfaltindustrien, som opfordrer finansministeren til at give kommunerne lov til at bruge flere penge på vejene

Virksomheder og borgere skriger på bedre veje, kommunerne har pengene, og en genopretning er sund fornuft. Men staten træder hårdt på bremsen. Det er stop and go af værste og skadeligste skuffe.

Midt i maj var der sættemøde mellem staten og kommunerne om næste års kommunale økonomi. Sættemødet er starten på de næste måneders armlægning mellem kommuner og stat om det kommunale budget for 2018.

Kommunerne ønsker at rette op på de slidte veje og gøre noget ved skoler, børnehaver, vuggestuer og plejehjem. Til det skal de bruge 19 milliarder kroner på anlægsbudgettet, siger KL; lidt mere end de 18,7 mia. kroner, de brugte sidste år.

Staten, med finansminister Kristian Jensen i spidsen, vil barbere de kommunale anlægsønsker ned til sølle 15 milliarder kroner blandt andet med henvisning til, at der måske kommer flaskehalse i byggeriet. Jeg skal ikke kunne udtale mig om byggeriet, men vejentreprenørerne har folkene og maskinerne til at rette op på kommunens forfaldne veje.

Pensionskroner hjælper
Men ikke nok med, at staten vil stoppe kommunerne. De træder også så hårdt på bremsen i deres egen butik, Vejdirektoratet, hvor bevillingerne banker ned på et historisk lavt niveau i 2018. Det er stop and go af værste og skadeligste skuffe. For det hindrer entreprenørerne i at fastholde og udvikle medarbejderne og tvinger os til at investere i udlandet hvor man (i parentes bemærket) godt kan finde ud af at bygge og anlægge - nogle steder i OPP godt hjulpet på vej at danske pensionskroner. Når pengene og væksten så kommer igen, risikerer vi at stå og mangle folk og kapacitet - i modsætning til i dag.

Appel til minister
Det er en super forretning for kommunerne at rette op på de forfaldne veje, for det koster to-tre gange så meget at rette op på en forfalden vej som at vedligeholde i tide. Og det er ikke små-penge vi taler om - efterslæbet er på 4,9 mia. kroner, viser kommunernes egne tal. Hertil kommer, at gode og velholdte veje er sikre veje, de skaber vækst og arbejdspladser og er med til at trække turister til.

Derfor appellerer vi til finansministeren: Lad dog kommunerne bruge kronerne klogt på veje. For vi skal have flow, ikke stop and go. Det betaler sig - for os og for Danmark.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109