23948sdkhjf

Vejdirektoratet renoverer Farøbroerne

Anden etape af renoveringen forventes at være afsluttet ved årsskiftet

Katodisk beskyttelse

Katodisk beskyttelse er en elektrokemisk metode til korrosions-
beskyttelse af et metal. Metoden benyttes til beskyttelse af metalkonstruktioner i vand, fugtig jord eller beton.
Kilde: Den store danske

Vejdirektoratet har taget hul på anden etape af renoveringen af arøbroerne, der forbinder Sjælland med Falster.

Arbejdet begyndte for to uger siden og er en del af en større overhaling på broforbindelsen, som begyndte sidste år.

Denne gang er det højbroens piller mellem Farø og Falster, som skal have en såkaldt katodisk beskyttelse for at forebygge nedbrydning - eller korrosion - af de armerede betonkonstruktioner.

Uden trafikgener
Arbejdet udføres af entreprenørvirksomheden Jorton, og den katodiske beskyttelse bliver primært udført ved at stilladsarbejde på en flade fra vandet.

Dermed bliver trafikken på broerne ikke påvirket af arbejdet.

Farøbroerne blev indviet i 1985.

Farøbroerne

Farøbroerne forbinder Sjælland med Falster via øen Farø.
Broerne er opført i perioden mellem 1980 og 1985, hvor
Farøbroerne blev indviet.
Broforbindelsen består af to broer, der ligger i forlængelse af hinanden. En bjælkebro på 1.596 meter forbinder Sjælland med Farø, mens skråstagsbroen mellem Farø og Falster er 1.726 meter lang.
Skråstagsbroens to pyloner rager 94,14 meter op over havoverfladen. Pylonerne er opført af jernbeton ved hjælp af glidefor-
skallinger.
Underbygningen på broerne er projekteret af Christiani & Nielsen A/S og udført af et konsortiet Højgaard & Schultz A/S, Kampsax A/S, Campenon Bernard Cetra og Polensky & Zöllner.
Overbygningen er projekteret af Cowiconsult og er udført af
Monberg & Thorsen A/S.
Arkitekt på broerne er Erik Villefrance.
Kilde: Vejdirektoratet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125