23948sdkhjf

Fem konsortier kan byde på stor havneudvidelse

Både udenlandske og indenlandske aktører er med i de fem konsortier, der får lov at udarbejde tilbud på udvidelsen af Hanstholm Havn, som er estimeret til en halv mia. kroner, og som vil tage cirka tre år at realisere

Siden begyndelsen af februar har Hanstholm Havn og havnens rådgiver, Rambøll, været igennem en proces med at udvælge de entreprenører, der får lov til at byde på opgaven med at udvide havnen. Navnene er nu på plads og afslører både danske og udenlandske aktører i de fem valgte konsortier.

De fem er valgt blandt anmodninger om prækvalifikation fra i alt otte konsortier.

Og i udvælgelsen har blandt andet en detaljeret gennemgang af de enkelte konsortiers økonomi, erfaringer fra tilsvarende projekter og udstyr spillet en rolle, oplyser Hanstholm Havn i en pressemeddelelse.

- Det har generelt været et meget stærkt felt af entreprenører fra ind- og udland, som har afleveret deres ansøgning. Feltet består foruden danske entreprenører af entreprenører fra blandt andet Holland, Spanien, Belgien og Italien. De fleste af entreprenørerne har stor erfaring med vandbygning fra projekter rundt om i verden, og mange af dem har tidligere løst meget store vandbygningsprojekter. Vi er derfor meget tilfredse med det felt af konsortier, der har meldt sig og er blevet udvalgt, og vi ser frem til den videre proces, siger bestyrelsesformand for Hanstholm Havn, Martin Vestergaard.

De prækvalificerede

  • Aarsleff (DK), VG (DK), Rohde Nielsen (DK) og COWI
  • Boskalis/Arkil JV bestående af Boskalis (NL), Arkil A/S (DK), Arkil Fundering (DK) og Niras (DK)
  • BAM int. (NL), BAM infra (NL) og Dredging International NV (BE)
  • Van Oord (NL) CG Jensen (DK) og Sweco (SE)
  • Condotte (IT) og Jan de Nul (BE)

Flere opgaver skal løses
Den videre proces går på, at de fem konsortier nu skal udarbejde et design og give tilbud på opgaven, der blandt andet omfatter ny indsejling mod nordøst og nye baglandsarealer.

- Generelt ligger de ydre rammer for havneudvidelsen i Hanstholm fast, men entreprenørerne får mulighed for at optimere designet og dermed også prisen på udførelse af projektet, fortæller Peter Bak Frederiksen, seniorprojektchef hos Rambøll, og fortsætter:

- Når design og pris er afleveret, går forhandlingsrunder i gang med konsortierne for at finde det bedst mulige projekt inden for den økonomiske ramme, der er til rådighed. I løbet af oktober i år findes det vindende konsortium.

Når det vindende konsortium er fundet, går parterne bag i gang med en detailprojektering, så anlægsarbejderne kan gå i gang i løbet af foråret 2018.

Den nye Hanstholm Havn forventes at stå færdig med udgangen af 2020.

Fakta om udvidelsen

Udvidelsen af Hanstholm Havn, der er estimeret til en halv mia. kroner, omfatter:

  • Ny indsejling mod nordøst
  • Vanddybde ved indsejling 10,5 meter
  • Vanddybde i nye bassiner 9,0 meter
  • Nye bolværker 400-600 meter (forberedt til 11 meter vand)
  • Kajgade 15 meter bred forberedt for fem ton/kvm
  • Friholdt areal bag Kajgade: 35 meter ud over kajgaden på 15 meter
  • Nye baglandsarealer: minimum 100.000 kvm
  • Bølgeuro i eksisterende havn forbedres i forhold til i dag
  • Adgangsvej fra den nye kajgade til Kai Lindbergs Gade via Sildegade

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14