23948sdkhjf

København oplever boom i byggesager

Frem går det med aktiviteten i København, hvor kommunen oplever stigning i byggesager og lokalplaner og derfor opgraderer på medarbejdersiden i sagsbehandlingen
København er i vækst, og det kan mærkes hos kommunen, som oplever en stadig stigning i antallet af byggesager og lokalplansprocesser.

I 2013 blev der vedtaget 15 nye lokalplaner, mens antallet i 2016 er oppe på 35. Derudover er 85 under behandling, og yderligere 35 planer står i kø.

På byggesagsområdet modtog Teknik- og Miljøforvaltningen i 2013 godt 6.200 nye hovedbyggesager, som i 2016 er steget til 7.720.

Der er derfor fokus på sagsbehandlingen, og der er igangsat forbedringsinitiativer på begge områder.

- Københavns udvikling kan ses og mærkes overalt i byen, og den afspejler sig tydeligt i behovet for både nye lokalplaner og tillæg til eksisterende planer. Vores opgave som myndighed er at sikre, at planarbejdet matcher byens behov for udvikling i et højt tempo, samtidig med at udviklingen og omdannelsen af København skal ske på en måde, hvor de mennesker, der bor her i forvejen, bliver hørt og inddraget, siger Jakob Møller Nielsen, der er øverste chef for serviceområdet Byens Udvikling, der står for lokalplansarbejdet i kommunen, i en pressemeddelelse.

Blandt andet øger Center for Byplanlægning bemandingen med 11 nye medarbejdere og indfører en ny visitationsfunktion, der skal sikre en effektiv rammesætning af lokalplansopgaverne.
Udviklingen
Vedtage lokalplaner
2013: 15
2014: 19
2015: 26
2016: 35

Nye hovedbyggesager
2013: 6.256
2014: 6.754
2015: 7.116
2016: 7.720

Kilde: Københavns Kommune


Flere sagsbehandlere flytter ind

Også til byggesagsbehandlingen kommer der flere til. Her er der tale om 12 årsværk, oplyser kommunen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Her igangsatte man allerede i efteråret 2015 en større kulturforandring.

Det skete efter en kritisk kundetilfredshedsundersøgelse, der viste, at 42 procent af byggesagskunderne var utilfredse.

Målet er, at tallet skal nedbringes til højst 20 procent, og for at nå derhen er der blandt andet nedsat et dialogteam, som rådgiver om, hvordan man kommer i gang med en byggeansøgning.

Et nyt telefonsystem, der bedre kanaliserer henvendelserne hen, hvor de hører til, er desuden kommet på banen, og arbejdsprocesser er optimeret.

- Vi har lyttet til det budskab, som fremgik meget klart af kundetilfredshedsundersøgelsen, siger serviceområdechef Anne-Sofie Degn.

I løbet af 2017 vil der blive gennemført endnu en kundetilfredshedsundersøgelse for at måle, om de igangsatte tiltag virker, eller om der er brug for at justere retningen. Desuden vil forvaltningen til foråret invitere centrale aktører i byggebranchen til dialog om, hvordan de oplever kommunens sagsbehandling af byggesager og lokalplaner i praksis.

Formålet er at udbrede kendskabet til de igangsatte tiltag, lære af erfaringerne fra den anden side af bordet og få skabt en service og administration, som passer bedre til kundernes behov, lyder det.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142