23948sdkhjf

PLH skal udvikle trafikknudepunkt i Riga

Vinderforslag fra arkitekter skal levere et fodgængervenligt areal omkring hovedbanegården i den lettiske hovedstad
PLH Arkitekter har vundet den åbne internationale designkonkurrence ’Rail Baltica’ udskrevet af The European Railroad Lines, Ltd.

Formålet er at udvikle det centrale trafikknudepunkt omkring hovedbanegården i den lettiske hovedstad Riga og designe en ny jernbanebro over Daguna- floden.

- Vores forslag forbinder byen og styrker Rigas identitet, mener Steen Enrico Andersen, partner hos PLH og ledende arkitekt på design-forslaget.

- Det grønne voldanlæg, vandet og den historiske bydel er elementer, der bidrager til byens identitet. Ved at anvende en holistisk tilgang til trafik- og byrumsudvikling er det lykkedes os at fjerne barrierer og i stedet prioritere offentlig transport, fodgængere and cyklister for på den måde at skabe en mere beboelig og bæredygtig by, siger Steen Andersen.

Han tilføjer, at hans tegnestue og rådgivervirksomheden Cowi udgør et erfarent team med mange store infrastruktur- og trafikreferencer.

Hvælvede bregneblade

Omdrejningspunktet for planen er den ikoniske stationsbygning, der skaber en stærk visuel identitet i byen og styrker storbyatmosfæren.

Stationsbygningen får ny betydning som vartegn for byen med et iøjnefaldende buet tag, der minder om hvælvede bregneblade og minder os om Art Nouveau-perioden.

De hvælvede loftsbuer lader lyset strømme gennem bygningen og vil skabe en let og åben atmosfære, håber de danske arkitekter.

På den nordlige side tillader elevatorer en uforstyrret udsigt over den historiske bydel.

Planen indeholder to nye spor, der løber parallelt på den sydlige side af de eksisterende spor (se forsiden) og på den måde forstærker synligheden af jernbanen i bylandskabet og over broen.

Grønne områder

Et mål med designet er at opnå en mere kompakt by med klart definerede pladser og byrum, der indrammer et aktivt byliv for både indbyggere, pendlere og besøgende.

Antallet af grønne områder øges for at skabe en mere velfungerende by og tilføje sanseoplevelser og en æstetisk dimension.

- Projektet med bro, vejføring og station er planlagt som et sammenhængende infrastrukturelt element - og ud fra et ’broernes design-sprog’, der med gentagende sektioner af buer og hvælvinger i mindre skala skal forstås som en modsætning til det vertikale sprog, som byens tårne taler, siger PLH-partneren og tilføjer, at projektet i sin helhed tjener flere funktioner og formål, som et infrastrukturelt centrum, hvor man gnidningsløst skifter mellem forskellige transporttyper - tog, bus, bil, cykel.

- Rail Baltica-projektet har ikke blot potentiale til at blive en ikonisk, smuk og betydningsfuld indgangsport til Riga - projektet har også potentiale til at fungere som motor for den fortsatte udvikling af byen. siger Steen Enrico Andersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125