23948sdkhjf

DEBAT: Mangel på arbejdskraft skyldes byggebranchens imageproblem

Byggeriet har et imageproblem som en branche, der ikke er speciel attraktiv at gøre karriere i, og det skyldes tre forhold, mener indehaver af et brandingbureau Anette Maria Christensen
Dansk Byggeri øger nu indsatsen for at få den unge generation ind i byggebranchen med et nyt brobygningsprojekt mellem landets skoler og byggebranchens virksomheder.

Men manglen på arbejdskraft skyldes, at byggebranchen har et imageproblem som en branche, der ikke er speciel attraktiv at gøre karriere i.

At byggebranchen ikke står først på ønskesedlen hos landets unge skyldes branchens manglende evne til at brande sig som en attraktiv branche med vækst og gode karrieremuligheder.

Branchens imageproblem skyldes primært tre forhold: virksomhedernes manglende profilering, et opdelt mediebillede og fagorganisationernes manglende tilskyndelse til virksomhedsbranding.

Mangler interesse for branding

En grundlæggende præmis for at tegne branchen som succesfuld er virksomhedernes egen profilering.

Som brandingspecialist med speciale inden for byggebranchen ser jeg det gang på gang. Trods både vækst og ambitioner, ja så er branding ikke lagt ind i virksomhedens strategi.

Faktisk er ledelsen sjældent klar over, hvad virksomhedens image præcist er - og hvad man i grunden ønsker det skal være.

Det skyldes måske, at det er en traditionsbundet branche, funderet på relationssalg. Virksomhederne overser, at branding gør virksomheden mere attraktiv både som leverandør og arbejdsgiver, og at det er virksomhedens brand, der hiver ordren i land, når konkurrencen er tæt. Den fremtidige arbejdsstyrke vil tilhøre dem, der formidler virksomhedens succeser og fremstår som en attraktiv arbejdsplads.

Et opdelt mediebillede

Som noget særligt har byggebranchen sine egne medier. Det giver virksomhederne mulighed for at profilere sig internt i branchen.

Desværre har landets øvrige medier stort set ekskluderet byggebranchen fra deres verdensbillede. Kun få historier kommer i de landsdækkende medier, der kun fortæller om social dumpning, forsinkelse af store projekter, lyssky karteldannelser eller andet skandalestof.

Det gør branchen til en forholdsvis lukket branche, som aldrig rigtig kommer ud over egne cirkler.

Ingen tilskyndelse til branding

På topniveau i fagorganisationerne er man sikkert ikke uenig i, at branding er vigtigt for medlemmerne.

Desværre når denne holdning aldrig længere end til fagorganisationerne selv. Det er i hvert fald ikke mit indtryk, at der igangsættes kampagner, udbydes kurser eller andet, der kan hjælpe medlemmerne til at blive bedre til at profilere deres virksomhed i jagten på vækst og kompetente medarbejdere.

Dette på trods af, at fagorganisationerne jo netop har mulighed for at sprede viden, der kan inspirere medlemmerne - og hjælpe dem til en bedre profilering.

Et stærkt brand skal leveres

Upassende adfærd giver hurtigt et misforstået billede af, at håndværkere er upålidelige, at rådgivere er dyre, og at entreprenører ikke holder, hvad de lover.

I brandingdisciplinen arbejder vi med at man "leverer sit brand".

Så vi må også se indad.

Det er en ledelsesopgave, at man som byggevirksomhed altid efterlader et godt indtryk. Skal byggebranchen forbedre sit image som værende en attraktiv branche at gøre karriere i, skal der arbejdes med branding både hos virksomhederne selv og hos fagorganisationerne, så branchen bliver tilpas interessant i såvel lokalsamfund og folkeskoler som i det samlede danske mediebillede.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109