23948sdkhjf

DEBAT: Vejstøj - et overset samfundsproblem

Støjreducerende belægninger kan reducere støjen fra veje med seks til otte dB, skriver Asfaltindustriens adm. direktør
Vejstøj dræber. Mellem 200-500 mennesker i Danmark dør for tidligt på grund af støj. Til sammenligning var der 167 trafikdræbte i 2015.

I alt 1,4 mio. danskere plages af trafikstøj, der ligger over Miljøstyrelsens grænseværdi. Men støjen kan reduceres kraftigt - med brug af støjreducerende asfaltbelægninger og dæk, støjafskærmning, grønne områder op til vejene, ved hensigtsmæssig indretning af boligen og reduktion af trafikmængden. Men det er som om viljen til for alvor at gøre noget ved støjen mangler.

For trafikken på vejene stiger.

I perioden 2000-2015 er den samlede trafik på de danske veje steget med 18 procent. Fra 2014 til 2015 steg trafikken på motorvejene alene med 6,4 procent.

Vi skal altså gøre noget, men hvad skal vi prioritere? Vi finder svaret i en rapport fra CEDR, sammenslutningen af de europæiske vejdirektorater.

Her har man sammenlignet forskellige former for støjreducerende tiltag, og en konklusion lyder:

"With regard to infrastructural noise-reducing measures, low-noise pavements proved to be the most cost-effective, while noise barriers were identified as being the most expensive approach to reducing noise annoyance".

Støjreducerende belægninger er altså en kosteffektiv måde at hjælpe støjplagede danskere på. Og det er ikke så lidt, vi kan reducere støjen på den måde.

For mens en nedsættelse af trafikmængden på 25 procent reducerer støjen med en dB, så kan støjreducerende belægninger reducere den med op til seks til otte dB - en ændring i støjniveauet der beskrives som "væsentlig og tydelig".

Derfor bør kommuner og staten for alvor begynde at bruge støjreducerende asfalt rutinemæssigt, hvor hastigheden er over 60 km/t, og støjen derfor kommer fra mødet mellem dæk og vej.

Det gør man nogle steder, men desværre bliver vi andre steder mødt med argumentet om, at støjreducerede asfaltslidlag holder kortere tid end andre slidlag og derfor er "uøkonomiske".

Men det er kassetænkning, hvis vi for at undgå en lille udgift til støjreducerende asfalt, får en stor udgift til kostbare støjvolde og øgede sundhedsudgifter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14