23948sdkhjf

Ny vejtype tager hensyn til cyklister

Flere kommuner investerer i de såkaldte 2 minus 1-veje med bedre plads til cyklister. Vejtypen sænker antallet af ulykker, ifølge Vejdirektoratet
Vejtypen 2 minus 1-veje vinder frem i de danske kommuner. Det skriver Asfaltindustrien medlemsblad Asfalt. Vejtypen har én vejbane til bilister i begge retninger, mens der til gengæld bliver bedre plads til cyklister på begge sider af kørebanen.

"Vejene er bygget sådan, at bredere kantbaner med brudte kantlinjer giver god plads til cyklister og gående. Bilister kan bruge vejen i begge retninger, men må deles om ét spor og trække ud i kantbanen, når de passerer hinanden", forklarer Marianne Foldberg Steffensen, der leder afdelingen for Trafiksikkerhed i Vejdirektoratet, til magasinet Asfalt.

Færre uheld

Rådgivningscenteret Trafitec har lavet en uheldsanalyse af vejtypen for Vejdirektoratet på baggrund af indberetninger fra kommunerne.

Analysen viser, at etablering af 2 minus 1-veje medfører en reduktion i antallet af uheld på 32 procent på strækninger, hvor ombygningen inkluderer bump, chikaner eller andre fartdæmpende foranstaltninger.

"32 procent er en signifikant reduktion. Tallet er dog baseret på et lidt sparsomt materiale. Det vil være en god idé at lave en ny analyse om 3-4 år med data fra de mange nye 2 minus 1-veje. Så vil vi have større mulighed for at se hvilke fartdæmpende foranstaltninger, der virker bedst", siger Belinda la Cour Lund, civilingeniør hos Trafitec.

Billigere vedligeholdelse

Ifølge Vejdirektoratet har mindst 32 af landets kommuner en strækning med 2 minus 1-vejtypen.

"Og vi ved, at der foreløbigt findes mindst 80 kilometer 2 minus 1-veje i Danmark. Flere er på vej", siger Anne Eriksson, trafiksikkerhedsingeniør i Vejdirektoratet. En af dem er Silkeborg Kommune, der har ombygget 23 kilometer tosporet vej til 2 minus 1-veje. Den midtjyske kommune har flere gode erfaringer med den nye vejtype.

"Ombygningerne er primært sket på strækninger i åbent land og har givet et massivt løft til kommunens cykeltrafik, der enkelte steder er steget med op til 50 procent, mens vi har oplevet et fald i gennemsnits-hastighed. Meget af biltrafikken er flyttet til større veje, hvilket er ideelt", siger Gitte Merstand, ingeniør i Vej og Trafik i Silkeborg Kommune.

Usikre på brug

Endnu et positivt aspekt er, at 2 minus 1-veje kan spare vedligeholdelse på rabatsanering, fordi bilerne køre midt på vejen det meste af tiden.

"Til gengæld kan der komme øgede driftsudgifter til afstribning", siger Gitte Marstrand.

En analyse foretaget af konsulentfirmaet Cowi viser desuden, at nogle kommuner oplever, at cyklisterne er usikre på, hvordan man skal køre på vejen.

"Derfor er plakater, der viser, hvordan man skal køre, en rigtig god idé, siger Anne Eriksson fra Vejdirektoratet.

2 minus 1-veje
Tosporede veje bliver ombygget, så vejen indeholder én kørebane for bilister i begge retninger mod til gengæld at give bedre plads til cyklister og gående. Biler kan bruge vejen i begge retninger, men må deles om ét spor og trække ud i kantbanen, når de passerer hinanden.
Færdselssikkerhedskommissionen - en kommission under Transport- og Bygningsministeriet der har til formål at klarlægge sikkerhedsproblemer i trafikken - udgav en national handlingsplan i 2013 med en vision om at have 800 kilometer 2 minus 1-veje inden 2020.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187