23948sdkhjf

Forsyningsselskab foran anlæg af skybrudstunneler for milliarder i hovedstaden

Byggeriet af skybrudstunneler vil strække sig over de næste 10 år og medføre omfattende gravearbejder i København og omegn
Klimasikringen af hovedstaden er på vej ind i næste fase.

Hofor - Hovedstadsområdets Forsyningsselskab - har i skrivende stund mere end 300 små og store skybruds- og regnvandshåndteringsprojekter på tegnebrættet for tilsammen omkring 3,5-4 mia. kroner.

Blandt de største kommende projekter er anlægget af en række skybrudstunneler, som alene løber op i to-tre mia. kroner over de næste 10 år, oplyser Hofor.

Skybrudstunnelerne fungerer som regnvandets motorveje, der samler vandet og fører det ud i havnen, hvor det ikke gør skade.

Den første skybrudstunnel i København ligger på Østerbro, hvor tunnelboremaskinen Estrid i maj måned afsluttede sit arbejde i undergrunden og kom til syne igen efter godt tre måneder under jorden.

Flere projekter i kommunen

Sideløbende har Hofor sammen med Københavns Kommune påbegyndt en række projekter, som skal forsinke vandet og lede det hen mod tunnelerne

"Vi forventer, at arbejdet med skybrudstunnelerne vil være afsluttet om cirka 10 år, men det samlede arbejde med klimasikringen af København strækker sig over 20-30 år inklusive arbejdet hos grundejerne," fortæller Svend Krongaard Hansen, afdelingschef i Hofor, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Målet er, at når alle projekterne er afsluttet, må der maksimalt stå 10 centimeter vand på terræn ved en såkaldt 100-års hændelse i form af et ekstremt kraftigt skybrud.

"Når vi er færdige med alle anlæggene, skulle det gerne være sådan, at vi er sikret mod en større nedbørsintensitet i fremtiden med de regnmængder, vi forventer," tilføjer han.

Spildevandstunnelerne får en diameter på 1,5 til 4 meter, og længden varierer fra en halv til ni kilometer. Den længste skybrudstunnel står både Nordvand - en sammenslutning af forsyningsselskaber der servicerer en række kommuner i Københavns nordlige omegn - Frederiksberg Forsyning og Hofor bag. Den kommer til at ligge i den nordlige ende af hovedstaden og vil løbe i Y-form fra Bispebjerg og Dyssegaard til Ryparken og videre ud i Svanemøllebugten.

Tunnel med metrodimensioner

De øvrige planlagte spildevandstunneler kommer til at ligge på henholdsvis Vesterbro, Vester Voldgade og i Valby. Vesterbro-tunnelen står Frederiksberg Forsyning og Hofor bag.

Derudover er Hofor i gang med at etablere et anlæg under Vigerslevparken i Valby, som både skal fungere som spildevandsbassin og skybrudstunnel.

Det drejer sig om den såkaldte Damhusledning, som er Danmarks længste spildevandsbassin med en samlet længde på 3,4 kilometer.

Bassinet, som er en tunnel med metrodimensioner, blev påbegyndt i 2013 og kommer til at koste op mod en halv mia. kroner inklusiv en ny pumpestation.

Anlægget ventes taget i brug i efteråret 2017, når alle tilslutninger til det eksisterende kloaksystem er på plads.

Sukker efter folk

De mange klimasikringsprojekter betyder nye og omfattende gravearbejder i København ud over de igangværende, herunder Metroen.

Det skaber beskæftigelse, men ifølge Svend Krongaard Hansen er det vanskeligt at skaffe kvalificeret arbejdskraft, især inden for spildevandsteknik.

"Der er rift om ingeniører med spildevandskompetencer, hvor landet er presset på ressourcer. Vi har kontakt til uddannelsesinstitutionerne om at uddanne flere og gør, hvad vi kan, for at skabe opmærksomhed omkring os selv. Men det er klart, at problemet ikke er løst endnu, og alle sukker efter folk," siger han.

Læs også: " Ingen kompensation til støjramte naboer ".

FAKTA – Skybrudstunneler i pipelinen
Sted Forsyningsselskab Ca. længde (km) Diameter (m) Ca. omkostning, mio. kr.
Bispebjerg, Ryparken, Dyssegaard Nordvand, Frederiksberg, Forsyning og Hofor 7-9 3-4 900
Vesterbro Frederiksberg, Forsyning og Hofor 1-2 3-5 250
Østerbro Hofor 2-3 1,5-2,5 200
Vester Voldgade Hofor 0,5 1,5-2 100
Valby Hofor 0,5 2,5-3,0 300
Damhusled-
ning Kbh.*
Frederiksberg, Forsyning og Hofor 3,4 3 500
Damhusledning Hvidovre* Hofor 3,1 1,5-2,5 500
I alt 2,5-3,0 mia. kroner

*Damhusledningen København og Hvidovre er forsinkelsesbassiner med formålet at forbedre vandkvaliteten og kan desuden anvendes som skybrudstunneler.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094