23948sdkhjf

DEBAT: Der er penge i jyske motorveje

Der vil være store tidsgevinster at hente for borgerne i Jylland, hvis der bygges en ny midtjysk motorvej, mener direktøren fra Danske Anlægsentreprenører
Det har ikke skortet på vittigheder om øde jyske motorveje, og vittigheder kan være ganske morsomme, men de skal naturligvis ikke være styrende for væsentlige beslutninger.

Netop derfor er det vigtigt, at beslutninger om investeringer i infrastruktur sker ud fra klare og nøgterne beslut-ningsgrundlag, så man i videst muligt omfang anvender samfundets ressourcer bedst muligt.

Et sådant grundlag har man i de seneste strategiske analyser fra Vejdirektoratet, der viser, at det vil være en rigtig god forretning at bygge en midtjysk motorvej.

Den vil nemlig i 2030 blive benyttet af mellem 19.000 og 49.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn. Så vittige hoveder, der forlyster sig med at fortælle vittigheder om øde jyske motorveje, kan godt droppe vittighederne.

Behovet er der

Der er simpelthen behov for en midtjysk motorvej, og det er derfor meget positivt, at regeringen i sin 2025-plan åbner for de indledende aktiviteter for en midtjysk motorvej.

Den vil samtidig give en aflastning af den nordjyske, østjyske og sønderjyske motorvej - E45 - som på flere strækninger vil have kritisk belastning i 2030.

Det betyder dog ikke, at man som politiker kan beslutte anlæg af en midtjysk motorvej og så læne sig tilbage. Der vil nemlig gå 15 år fra beslutningen om en motorvej tages, til vejen kan tages i brug på den fulde strækning.

Inden da vil E45 have en kritisk belastning, og på nogle strækninger vil en ny midtjysk motorvej ikke kunne aflaste E45 tilstrækkeligt til at undgå en kritisk belastning. En udbygning af E45 mellem Aarhus S og Skanderborg S kan løse en del af problemet, men langt fra hele problemet med biler, der hver dag holder i kø.

Kortere rejsetider

Der er lavet beregninger over, hvor store tidsgevinster, man på kommuneniveau opnår med en ny midtjysk motorvej, og det er for flere kommuner mere end 1.500 timer pr. hverdagsdøgn.

For en beboer i en mindre kommune såvel som i en større kommune vil det være en stor personlig fordel, at rejsetiden kan nedbringes, så det bliver mere attraktivt at tage et job et stykke fra hjemmet.

Og som en yderligere gevinst vil udbuddet af stillinger inden for den acceptable rejsetid også blive større.

Det er markante forbedringer af mobiliteten en midtjysk motorvej vil betyde. Rejsetiden fra for eksempel Aalborg vil blive markant lavere til det meste af landet.

Man vil i bil kunne nå ud til hele Jylland og store dele af Fyn på under tre timer, og besparelsen i rejsetiden til for eksempel Herning, Kolding og Esbjerg vil være på omkring en halv time.

Motorvejen vil kort sagt være med til at understøtte erhvervsudviklingen i området, og det er vel at mærke i områder, hvor der er behov for udvikling.

Op til politikerne

De nye beregninger viser, at motorvejen ikke blot vil gøre os rigere, den vil også kunne være med til at afhjælpe de alvorlige trængselsproblemer på E45.

De aktuelle trængselsproblemer skal løses, og det haster. Jeg håber, at Folketinget vil bakke op, når transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) søger opbakning til en beslutning om en ny midtjysk motorvej og udbygningen af E45.

Vi har ikke brug for de sædvanlige markeringer af diverse særstandpunkter på transportområdet - vi har brug for en motorvej.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11