23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vejdirektoratet tøver med genbrug

Tvivl om kvalitet er årsag til, at der kun bruges lidt genbrugsasfalt til statens veje




som svar på kritikken fra Asfaltindustrien















Vejdirektoratet har i flere årtier benyttet asfalt med tilsætning af genbrugsasfalt, men er tilbageholdende, når det gælder det øverste slidlag på vejene og asfaltbindelag til tungt trafikerede veje. Det oplyser afdelingsleder Ghita Berg Larsen fra Vejdirektoratet . "Når Vejdirektoratet er tilbageholdende i disse to tilfælde, skyldes det kvalitetsmæssige forhold i forhold til stenkvalitet og et eventuelt indhold af uknust sand. Det kan være vanskeligt at dokumentere, at typisk affræsede gamle asfaltbelægninger er fri for at indeholde en beskeden mængde af stenmaterialer, som ikke opfylder vejreglernes krav til de pågældende materialer og dermed kan påvirke kvaliteten og holdbarheden i negativ retning. For at imødegå dette har Vejdirektoratet ikke tilladt genbrugsasfalt i de to belægningstyper," skriver Ghita Berg Larsen i en mail til Licitationen - Byggeriets Dagblad. Hun tilføjer, at det siden genbrug af gammel asfalt tog fart i 1980’erne har været et grundlæggende synspunkt, at asfalt med tilsætning af genbrug kunne finde anvendelse, hvis asfalten overholdt vejreglernes krav til asfalt baseret på nye materialer. "Derfor er de danske vejregler også udgangspunktet for de krav, som Vejdirektoratet stiller de danske entreprenører overfor," skriver hun. Vejdirektoratets samlede asfaltbudget løber i år op i knap 300 mio. kr. for selve materialerne, hvoraf 111 mio. kr. går til anlæg af nye veje og resten til drift og vedligeholdelse af de eksisterende vejnet, men beløbet varierer fra år til år, oplyser direktoratet.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.188