23948sdkhjf

Ny skole har plads til idræt overalt

I et helt nyt skolemiljø i Aarhus har arkitekter og idrætsudstyrsproducent tænkt utraditionelt for at leve op til folkeskolereformens krav om daglig bevægelse og motion i skoletiden
Siden folkeskolereformen trådte i kraft i 2014, har alle elever været berettiget til 45 minutters daglig bevægelse og motion i skoletiden. For at understøtte denne tanke om en aktiv skoledag er 40 bevægelsesstationer tegnet ind i byggeplanerne for den helt nye Frederiksbjerg Skole i det centrale Aarhus.

Derudover indeholder skolen tre bevægelsessale til henholdsvis indskolingen, mellemniveauet og udskolingen, hvor almindeligt idræts- og sportsudstyr står side om side med klatrevægge.

Projektet er Danmarks første nybyggede skole, hvor den nye skolelov er tænkt ind fra begyndelsen, og hvor hver eneste krog af skolen byder på motorisk udviklende idrætstilbud.

”Vi fik muligheden for at gentænke, hvordan vi gerne vil have, at børn går i skole. Vi ville ikke have en traditionel skole med røv til sæde-undervisning i mange timer, men en skole hvor eleverne slet ikke kan lade være med at bevæge sig aktivt. Vi afskaffer konceptet frikvarter, for undervisning bør ikke være noget, børnene skal have fri fra. Lektionerne skal være udviklende og aktive, og dertil kommer det som en naturlig forlængelse, at gange og fælles- arealer inviterer til idræt,” fortæller Jette Bjørn Hansen, der er skoleleder på Frederiksbjerg Skole.

Fra spildplads til idrætszoner

Landets største leverandør af idrætsudstyr, Virklund Sport, står for design og opførelse af et bredt udvalg af bevægelsesarealerne til mellemniveauet. De 40 bevægelsesstationer blev skitseret af tegnestuen Henning Larsen Architects, men Virklund Sport har fået til opgave at gentænke og videreudvikle idrætsstationerne, så de i højere grad lever op til ambitionerne.

”Hvis bevægelsesstationerne skal virke, skal de være sjove at bruge. Vi ønsker, at eleverne helt naturligt kaster sig over dem og har mod på at udfordre sig selv ved at kravle højere op eller finde på nye måder at bruge dem på. Vores erfaring med idrætsudstyr igennem mange år gør, at vi ved, hvad der er motorisk gavnligt. Vi er gået praktisk til værks, så en hel klasse kan bruge stationerne ad gangen,” forklarer Johannes Madsen, der er salgschef hos Virklund Sport.

Forskellig sværhedsgrad

De såkaldte motorikoaser dækker blandt andet over en lang gang designet som en løbebane, en fire meter bred klatretrappe ved siden af skolens hovedtrappe samt et motorikrum formet af kasser i forskellige dimensioner. Hele skolen er inddelt i tre etager efter alder, og sværhedsgraden på den enkelte station er tilpasset alderstrinnene. Virklund Sport har hjulpet flere skoler med at tænke bevægelse og idræt ind i hverdagen i forbindelse med til- og ombygninger.

”Vi har ombygget spildplads til idrætszoner, der sprudler af bevægelse og liv på mange skoler over hele landet. Behovet for idrætstilbud er steget med den ny skolelov, og de skal være lettilgængelige, da der ikke er tid til at gå ned i idrætssalene og finde udstyr frem,” fortæller Johannes Madsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157