23948sdkhjf

Selvbyg og medbyg kan medføre tagkollaps

Der er forskel på hvad et tag kan bære af vægt. Alvorlige uheld viser, at der er stor forskel på et parcelhustag og en staldbygning eller et forretningstag
Der skal mere styr på tagbyggeri.

Som Licitationen kort fortalte i går, får et dramatisk tagkollaps i en Netto-butik, hvor taget styrtede sammen over kunder og frysediske, nu følger.

Ifølge fagbladet Ingeniøren har Trafik- og Byggestyrelsen på den baggrund opfordret landets kommuner til at bede ejere af bygninger med lignende tagkonstruktioner om dokumentation for, at taget er udført korrekt.

Kollapset i Netto-butikken i Dronningmølle i april var det tredje på fire år for et supermarkedstag udført i træspær med brede spænd.

Tagtypen er leveret til omkring 100 danske dagligvarebutikker og er altså under kraftig mistanke for at fører til kollaps.

At en sådan undersøgelse kan betale sig, viser forsikringsselskabet Topdanmarks erfaringer.

”Der er altså stor forskel på et parcelhustag og så spænd i erhvervsejendomme, der kommer op i måske 16-17 meter”, siger skadeschef for erhverv og landbrug hos Topdanmark, Jeppe Thaysen Thomsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Undgå skader

I vinteren 2009/2010 ophobede store snemængder sig på tagene, især i Nordjylland, og det medførte over 5.000 såkaldte snetryksskader, skriver ing.dk.

Dansk Standard siger i en rapport om skaderne at især bygninger med brede træspærskonstruktioner havde været udsat - primært fordi de ikke var afstivet. Tværafstivning er afgørende for stabiliteten af tagkonstruktioner med den type spær.

Mange fejl

Men flere kollapser i landbrugsbygninger og supermarkeder viser, at tværafstivningen ofte bliver glemt eller udført forkert.

Ifølge ing.dk fandt Topdanmark fejl i to ud af tre større staldbygninger, som de undersøgte i 2010.

Topdanmark har efterfølgende tjekket sit kundekartoteket for landbrugsbygninger med samme karakteristika.

48 kunder blev udvalgt, og Topdanmarks undersøgelseshold fandt, ifølge Jeppe Thaysen Thomsen, fejl i de 32.

”Det, vi oftest så, var at der ikke var sat tværafstivning op mellem spærrene, så hvis der kom tryk på taget, så ville spærrene bare kunne bøje ud.«

En del af fejlene skyldtes ifølge ingeniør Jacob Nielsen fra Cowi, at en del entreprenører ikke forstår vigtigheden af, at afstivningerne skal udføres rigtigt.

Medbyg er lastværk

Ifølge Jeppe Thaysen Thomsen er landbruget desuden plaget af, at en del landmænd optræder som selvbyggere eller medbyggere.

”Der har været en slags tradition for at landmanden og hans folk til en vis grad selv stod for tagbyggeri, men ind i mellem går det altså galt”, siger Jeppe Thaysen Thomsen til Licitationen.

Han tilføjer, at man på grund af de milde vintre de seneste år ikke har oplevet skader som i årene 2009-11, men at forsikringsselskabet fortsat opfordrer sine kunder til at udvise agtpågivenhed.

”Vi så på baggrund af sneskaderne i 2011 en generel manglende forståelse for frie spænd på 16-17 meter. Det kunne skyldes, at byggeriet var udført af ikke-professionelle, men vi har også set faguddannede håndværkere glemme de kræfter, der er spil, hvis de har været vant til at bygge parcelhustage”, siger Jeppe Thaysen til Licitationen.

Han tilføjer, at de steder, hvor garantien ikke længere gjaldt, købte forsikringsselskabet i stedet en stak lægter, som var lette at montere på spærrene.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109