23948sdkhjf

Tagpapkonge meldt til Byggestyrelsen for salg af ulovlig genbrugsasfalt

Karsten Rasmussens nye SuperAsfalt-fabrik i København beskyldes af brancheforening for at sælge giftig asfalt
Københavns spritnye asfaltfabrik, SuperAsfalt på Amager, beskyldes nu for at sælge ulovlig og miljøgiftig asfalt. Allerede inden snoren i fredags blev klippet over ved den officielle indvielse af fabrikken på Prøvestenen, har brancheorganisationen Asfaltindustrien anmeldt fabrikken til Trafik- og Byggestyrelsen. Det viser dokumenter, som Licitationen - Byggeriets Dagblad har fået indsigt i.

”Det nystartede firma SuperAsfalt anfører på sin hjemmeside, at de producerede asfalt-produkter bliver CE-godkendt efter de gældende regler. Man kan derfor få mistanke om, at firmaet endnu ikke har de nødvendige procedurer for CE-mærkning af asfaltprodukter klar, hvorfor produktionen bør stoppes,” hedder det i anmeldelsen om ulovlige byggevarer, som Asfaltindustrien har sendt til Trafik- og Byggestyrelsen.

Anmeldelsen drejer sig ifølge Asfaltindustrien om en ny type asfalt, SuperAsfalt markedsfører som særligt miljøvenlig. Produktet BituAsfalt adskiller sig fra traditionel asfalt ved at udnytte bindemidlet bitumen fra tagpapproduktion på ejeren, Karsten Rasmussens, egne genbrugsfabrikker.

Store betænkeligheder

”Ved at benytte tagpap kan tilsætningen af jomfruelig bitumen i asfalt halveres og forbruget af jordens knappe olieressourcer begrænses”, hedder det på SuperAsfalts hjemmeside.

Her gør virksomheden selv opmærksom på, at den ifølge arbejdsmiljølovgivningen er forpligtet til at udarbejde sikkerheds-datablade for produktionen. Databladene er ifølge hjemmesiden ”under udarbejdelse”.

Men hos Asfaltindustrien, som SuperAsfalt ikke er medlem af, har man store betænkeligheder ved konkurrentens nye produkter, oplyser adm. direktør Anders Hundahl.

”Den organiserede del af branchen har siden 2010 afprøvet det, som Karsten Rasmussen nu gør, og har forladt det igen, fordi det bitumen som er i tagpap er en anden type end det, som er i normal asfalt. Det er såkaldt oxideret bitumen, som af WHO er klassificeret som sandsynligvis kræftfremkaldende. Det er årsagen til, at de organiserede virksomheder er nervøse for, at en lille miljøfordel kan medføre en meget større miljørisiko, nemlig kræft,” siger Anders Hundahl og fortsætter:

”Derfor er Karsten Rasmussen lidt en enlig svale i branchen. Det han gør, er efter min opfattelse miljømæssigt risikobetonet, for reelt aner man ikke, hvad der er i det tagpap, man indsamler - om der eksempelvis er asbest i. Han gør det så og siger, at han har styr på det. Men vi synes, han løber en risiko for asfaltarbejderne,” siger Anders Hundahl.

Har ikke set anmeldelsen

Karsten Rasmussen selv har endnu ikke set anmeldelsen, oplyser han til Licitationen- Byggeriets Dagblad.

”Nej, det har jeg ikke hørt noget om. Det må være noget papir, der er undervejs. Men vi er i gang med processen med at blive CE-mærket, det har vi været siden starten,” siger Karsten Rasmussen, der forventer, at CE-mærkningen vil være i hus om et par måneder.

”Det undrer mig ikke, at der er nogen der indgiver en anmeldelse. Når man kommer ind i en lille branche og vil konkurrere, så bruger man som oftest alle de midler, man har fra storebrors side til at holde en ny konkurrent ude. Det er ikke så mærkeligt,” siger han.

Karsten Rasmussen benægter, at hans asfaltprodukter skulle være miljøskadelige.

”Arbejdsmiljømæssigt, miljømæssigt og samfundsmæssigt er der ingen problemer, selvfølgelig ikke. Jeg har intet ønske om at starte hverken en tagpap-genbrugsfabrik eller asfaltfabrik, der ikke er orden,” siger han.

Flere sanktionsmuligheder

Foruden SuperAsfalt driver Karsten Rasmussen blandt andet virksomheden Tarpaper Recycling, som i flere lande beskæftiger sig med bortskaffelse og genbrug af tagpap, blandt andet til asfaltproduktion.

”Vi har allerede kunder til både traditionel og BituAsfalt. Men det er et nyt produkt, og det er klart, at i en traditionsbunden branche er et nyt produkt altid lidt, uha hvad er nu det? Men vi har lavet alle mulige analyser, og rent arbejdsmiljømæssigt er der ingenting, der gør, at det skulle være en dårligere asfalt,” siger Karsten Rasmussen.

Han oplyser, at eksempelvis flere kommuner i Finland og kunder i Tyskland anvender de nye asfaltprodukter med indhold af genbrugstagpap.

Hos Trafik- og Byggestyrelsen ønsker man ikke at udtale sig om den konkrete sag, men bekræfter overfor Licitationen at have modtaget Asfaltindustriens anmeldelse.Styrelsen har flere sanktionsmuligheder, hvis forholdene ikke er i orden, for eksempel at tilbagekalde en vare eller politianmelde virksomheden.

Fakta: SuperAsfalt
SuperAsfalt A/S indgår i samme koncern som Enviso Group, som blev grundlagt af Karsten Rasmussen i 1978. Koncernen fungerer i dag som et holdingselskab for en række virksomheder indenfor miljø- og genanvendelsessektoren.
SuperAsfalts nye fabrik i København producerer både traditionel asfalt og en ny type asfalt, som ifølge virksomheden begrænser udledningen af CO2.
Den nye asfalttype markedsføres under navnet BituAsfalt, som er en asfalttype, hvor BitumenMix (bestående af 55 pct. bitumen samt 45 pct. sand og småsten) er en del af asfaltrecepten.
BitumenMix opstår ved genanvendelse af tagpap, som neddeles på en patenteret maskine, der omdanner tagpap til bitumen-granulat.
Ved at genbruge den bitumen, der er i tagpap, spares atmosfæren ifølge SuperAsfalt for 6.000 tons CO2 for hver 100.000 tons asfalt, der produceres.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171