Malingproducent indtager nye markeder
Virksomhedens produkter er hidtil solgt under byggemarkeders egne varenavne. Nu er den klar til egne varemærker og produktion af gulvmaterialer
2
Billeder
Adm. direktør Preben Laugesen (th.) og produtionschef Erling J. Kristensen er nu klar til at udvide produktpaletten med gulvmaterialer. (Pressefoto)
Virksomheden er grundlagt i 1938 og har hidtil leveret bygnings- og tagmaling til landets byggemarkeder, der har solgt malingen under deres egne varenavne.
Nu er Promal klar til at træde frem med sine egne varemærker, og samtidig har producenten udvidet sine produktionsfaciliteter i Holstebro med godt 400 kvm administration, så der nu er samlet over 7.000 kvm under tag.
Anlægget kan producere 50.000 liter maling og træbeskyttelse om dagen, men kan også bruges til produktion af materialer til epoxy- og polyretangulve, og derfor vil Promal nu også levere gulvmaterialer til industribygninger og andre lokaler.
Det sker med bistand fra den indiske ingeniør Vinod Talpada, som er hentet til Vestjylland. Han har en mastergrad i polymerteknologi og dermed en viden om epoxy og polyuretan til blandt andet gulve.
”Der ligger store udviklingsmuligheder i vores produkter, teknologi og anlæg. Det skal udnyttes nu”, siger Promals adm. direktør Preben Laugesen i en pressemeddelelse.
Han og hans familie ejer Promal sammen med virksomhedens tekniske direktør og produktionschef, Erling J. Kristensen.
Utilfredsstillende 2015
Virksomheden har en strategi om vækst til en fordobling af omsætningen inden for de næste fem år. Promal leverer ifølge egne oplysninger omkring en tredjedel af tagmalingen i Danmark, og omkring 10 procent af den årlige omsætning på godt 30 mio. kroner kommer fra virksomhedens webshop.
I 2015 levede de økonomiske resultater dog ikke op til ledelsens forventninger med en bruttofortjeneste der faldt fra 5,1 til 3,2 mio. kroner og en bundlinje, der endte på 376.000 kroner mod 2,3 mio. kroner året før.
Det skyldes ifølge 2015-regnskabet et betydeligt fald i omsætning og indtjening hos en enkel betydende kunde. Samtidig anvendte Promal A/S sidste år store ressourcer på netop ovenstående udvikling af egne produkter.