23948sdkhjf

Banedanmark har startet omfattende fornyelse af jernbane

Fornyelsen af Køge Bugt-Banen omfatter tre projekter, der udføres på en gang
Banedanmark er gået i gang med en omfattende fornyelse af S-togsstrækningen på Køge Bugt-banen fra stationen Dybbølsbro lige uden for Københavns Hovedbanegård til Køge Station.

De forberedende arbejder startede allerede den 8. juni ved Hundige Station, hvor der ombygges spor. Samtidig er Banedanmark i gang med at ramme fundamenter til nye kørestrømsmaster mellem Ølby og Køge.

Fornyelsen af Køge Bugt-banen indeholder tre projekter: fornyelse af spor mellem Hundige og Køge, udskiftning af kørestrømsanlæg fra Dybbølsbro til Køge samt renovering af 24 broer på hele strækningen. De udføres samtidigt for at forstyrre passagerer og naboer til strækningen mindst muligt. Det betyder, at strækningen delvist vil være spærret for togtrafik fra den 4. juli til den 28. august.

”Det er et stort og komplekst fornyelsesprojekt, vi skal i gang med. Vi udfører hele tre projekter på én gang, hvor vi skal ombygge spor, udskifte kørestrøm og renovere broer på strækningen. Vi ved, at det er til gene at lukke strækningen for togtrafik for de daglige brugere af Køge Bugt-banen samt naboer til banen, men spor og sporkasse på strækningen er efterhånden så slidt, at det skal udskiftes,” siger Tom Møller Rasmussen, der er projektchef i Banedanmark.

Han understreger, at arbejdet udføres for også fremadrettet at sikre en velfungerende S-bane, så køreplanen kan overholdes uden at sætte hastigheden ned på grund af spor- eller vindforhold på strækningen.

”Når fornyelsen er afsluttet med udgangen af august, vil gevinsterne være mere stabil drift, og færre forsinkelser på strækningen til gavn for passagererne”, siger Tom Møller Rasmussen.

Nyt kørestrømsanlæg

Kørestrømsmasterne på Køge Bugt-banen står med en afstand på op til 70 meter, og det kan i perioder med kraftig vind eller vindstød sætte køreledningerne i svingninger, hvilket kan medføre driftsforstyrrelser. Derfor bliver kørestrømanlægget på hele strækningen udskiftet med nye master med en afstand på op til 60 meter.

”Vi kan sikre en mere stabil afvikling af trafikken på strækningen ved at udskifte anlægget og lave kortere afstand mellem de nye master. Det betyder, at kørestrømsanlægget ikke længere vil være så vindfølsomt som tidligere”, understreger projektchefen.

Solid planlægning

Banedanmark havde omfattende problemer med banearbejder på det østlige Fyn i Kristi Himmelfart og Pinsen, hvilket førte til en fyring af entreprenøren, Strukton Rail A/S

Derfor har Banedanmark forud for arbejdet på Køge Bugt-banen haft ekstern revision på projektet for at sikre, at udførelsen sker korrekt og og til den aftalte tid.

Når S-togsstrækningen genåbnes for togtrafik vil der være arbejder på kørestrømsanlægget, som bliver udført om natten, så det ikke generer den daglige togdrift på strækningen. Arbejdet fortsætter frem til udgangen af 2017.

Arbejdet
• 44 km sporombygning med nye skinner og sveller
• 31 km ballastrensning (skærver i sporet)
• 8 km ballastudskiftning
• Udskiftning af 31 sporskifter
• Mindre renoveringsarbejder på 24 broer
• 80 km fornyelse af kørestrømsanlægget
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.015