23948sdkhjf

Rene råstoffer med irsk flåde af sorterere

JJ Grus har anskaffet sin femte McCloskey og sendt den sidste maskine af andet mærke ud af grusgraven
Der er ikke så mange dikkedarer, når råstofvirksomheden JJ Grus skal bestille nye sold eller sliddele til flåden af sortereranlæg. JJ Grus er en del af Kristian Rytter-koncernen, som tillige ejer KR Grus. Og her er samtlige sorterere nu irske og hedder McCloskey.

”Det er altså noget nemmere og også økonomisk fordelagtigt at have 100 ens sold på lager frem for fem forskellige typer til forskellige sorterer-fabrikater. Når McCloskey så samtidig kører bedre for os end flere af de andre på markedet og spiller lige op med de øvrige, så er der god mening i at holde sig til ét mærke”, siger Kenny Jensen, der er medindehaver af JJ Grus.

En lastbil i minuttet

Firmaet har sit hovedvirke i Kalbygaard Grusgrav ved Låsby mellem Silkeborg og Aarhus. En anden og mindre grusgrav ligger i Nysum nord for Hobro.

”Sidste år modtog vi i koncernen 1,2 mio. tons jord og solgte 1,1 mio. tons råstoffer fra grusgravene. På gode dage har vi op imod 600 vejninger på brovægten. Det er en lastbil i minuttet på en solid arbejdsdag”, siger Kenny Jensen.

Første med Deutz-motor

Da Scantruck som dansk importør forleden rullede ind i grusgraven med den nye McCloskey S190, var det samtidig slut med sorterere af andre mærker. Den sidste ikke-McCloskey blev udfaset, og nu råder råstofkoncernen over fire McCloskey S190 mobilsigter på hver 34 tons, samt en 24 tons McCloskey R105 mobilsigte.

Selv om fire af sortererne hedder det samme, er der faktisk forskel. Den nye i flokken er den første McCloskey i Danmark med motor fra tyske Deutz. Ellers står der Caterpillar i maskinrummene.

”Vi glæder os til at se, om den nye Deutz-motor kører lige så eminent som de gode, gamle Deutz-motorer. Det regner vi faktisk med, at den gør. Jeg har selv kendskab til Deutz-motorer, der har kørt op til 15.000 timer uden problemer og blot med almindelig service og normal udskiftning af sliddele. Det betyder meget for produktionen i grusgraven, at maskineriet bare fungerer”, siger Kenny Jensen.

”Det gjorde det fra første færd, da Scantruck-mandskabet riggede den nye S190’er ud i bunden af Kalbygaard Grusgrav. Deutz-motoren snurrede som forventet, og båndene rullede og sendte materialet ud i tre fraktioner”.

Naturligvis til stor tilfredshed også for produktchef Morten Gren Pedersen hos Scantruck.

Den største mobilsigte

Den nye McCloskey S190 er den største todækker-maskine i McCloskey-serien af mobilsigter. Fabrikken leverer den som standard med en fødekasse, som rummer ikke mindre end 10,3 kubikmeter. McCloskey har i øvrigt som den eneste producent på markedet udviklet et specielt autostart- og stopsystem. Det sikrer, at alle bånd og sigte går i stå, når motoren går i tomgang.

Sigh
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111