23948sdkhjf

Færre kom til skade i trafikken i 2015

For andet år i træk er antallet af tilskadekomne på de danske veje rekordlavt, viser Vejdirektoratets årsopgørelse
Aldrig er så få personer kommet til skade i trafikulykker som i 2015. Antallet af dræbte og tilskadekomne i alt er det laveste siden statistikkens start i 1930.

Det viser Vejdirektoratets årsopgørelse af ulykkesstatistikken for 2015.

Samtidig er antallet af personskader i trafikulykker mere end halveret på de seneste 10 år, og er nu nede på 3.334, heraf 178 dræbte og 3.156 tilskadekomne.

”Vi er helt sikkert nået langt med trafiksikkerhedsarbejdet i Danmark, og det er naturligvis glædeligt, at vi år efter år sætter nye rekorder for færre tilskadekomne i trafikken. Men faldet kunne godt være større, og derfor skal vi fortsat have fokus på at indrette sikre veje og vise hensyn til hinanden i trafikken. Der er et stykke vej endnu for at nå Færdselssikkerhedskommissionens mål om 120 dræbte i 2020,” konstaterer Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling, i en pressemeddelelse.

Der er samtidig sket en stigning i ulykker med udelukkende materielskade på fire procent siden 2014, og faldet i antallet af materielskader er kun på seks procent, hvis man sammenligner med for 10 år siden.

”Bilerne er blevet mere sikre i løbet af de seneste årtier. Det medvirker til at få antallet af personskader ned. Men vi bør også arbejde for et større fald i antallet af materielskader. For ulykker, hvor der alene sker skader på bilerne, giver jo tit kø på motorvejene og er ubehagelige for de involverede,” siger Marianne Foldberg Steffensen.

Motorcykler er fortsat farlige

Motorcyklisterne er en af de trafikantgrupper, hvor tendensen går den forkerte vej. Her ses ikke det samme fald over årene som for biler eller små knallerter, og i tredje kvartal i 2015 var der otte dræbte og 114 tilskadekomne på motorcykel, hvilket er det højeste antal personskader, vi har set de seneste år.

”Ulykkestallene for 2015 viser, at det særligt er mænd i alderen 25-29 og 50-59 år, der er involveret i motorcykelulykkerne, så det er vigtigt at have fokus på, at det ikke kun er de unge mænd, der kommer til skade i trafikken,” siger Marianne Foldberg Steffensen.

En typisk problematik med motorcyklerne er, at de ofte overtræder hastighedsgrænsen. Politiet skønner, at det ser i mindst 20 procent af ulykkerne.

brahe

Tendenser i ulykkesstatistikken
Spirituskørsel er også fortsat et problem på de danske veje, da antallet af spritulykker i 2015 udgør 13 procent af ulykker med personskade. Der er dog sket et fald på 38 procent af personskadeulykker med spiritus indblandet, hvis man sammenligner med for fem år siden.
Eneulykker, hvor trafikanten eksempelvis kører i grøften eller ind i et træ, er den type ulykke med personskade, der hyppigst optræder i ulykkesstatistikken, selvom antallet er faldet over de senere år.
Regionale forskelle: Antallet af personskader er mere end halveret fra 2005-2015 i samtlige regioner på nær Nordjylland. Faldet er størst i Midtjylland, som har oplevet et fald på 58 procent i perioden, mens faldet i Nordjylland kun er på 30 procent.

Kilde: Vejdirektoratets årsopgørelse af ulykkesstatistikken for 2015
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.146