23948sdkhjf

Ulykker med elcykler og knallerter kommer under lup

Antallet af dræbte og tilskadekomne med elcykler er fordoblet på tre år. Nu skal det undersøges hvorfor
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har igangsat en undersøgelse af ulykker med elcykler og knallerter, så man kan komme helt tæt på, hvorfor disse ulykker sker, og hvordan forebyggelsen kan målrettes.

I undersøgelsen vil indgå cirka 40 ulykker, som politiet indberetter til Havarikommissionen for vejtrafikulykker over de næste to år.

Der er stadig ikke så mange elcykler i Danmark, men antallet stiger hurtigt, og dermed stiger antallet af ulykker med elcykler nok også. Antallet af dræbte og tilskadekomne ses således at være fordoblet på tre år.

”Elcykler er ret nye i trafikbilledet, så der er brug for at få bygget viden op om, hvad der ligger bag ulykker med elcykler, så vi kan finde gode værktøjer til at forebygge dem,” siger formanden for Havarikommissionen for vejtrafikulykker, Mette Fynbo, i en pressemeddelelse.

Stor risiko ved knallerter

Antallet af alvorlige ulykker med knallerter er meget højt i forhold til, hvor meget knallerterne kører. Antallet af knallertulykker er faldende, men risikoen ved at køre en tur på en knallert har i mange år været cirka 10 gange så stor som at køre den samme tur på cykel, og dette ser ikke ud til at have ændret sig.

”Den høje ulykkesrisiko for knallertkørere understreger vigtigheden af, at vi går i dybden med at analysere denne type ulykker, og blandt aktørerne på trafiksikkerhedsområdet efterspørges mere viden om disse ulykker, som ikke tidligere er undersøgt af Havarikommissionen,” siger Mette Fynbo.

”Vi forventer, at vores undersøgelse blandt andet kan belyse, hvad knallertkørernes og elcyklisternes hastighed betyder for ulykkerne. Et vigtigt fokus vil også være på deres adfærd og på, hvor det går galt i samspillet med for eksempel bilisterne,” siger Mette Fynbo.

Resultaterne af undersøgelsen forventes at foreligge i 2018.

brahe

Sådan foregår undersøgelsen
Fra maj 2016 modtager Havarikommissionen indberetning fra et udsnit af politikredsene, når der sker en alvorlig ulykke, hvor en knallert eller elcykel er involveret.
Hver enkelt ulykke dybdeanalyseres af et tværfagligt team bestående af bilinspektør, vejingeniør, politi, læge og psykolog. Blandt andet besigtiges alle ulykkessteder og køretøjer, og parter og vidner interviewes.
På baggrund af alle indsamlede oplysninger analyseres de enkelte ulykker, og der identificeres de faktorer, som medvirkede til, at ulykken skete, og som forværrede skaderne.
Efter analyse af de enkelte ulykker gennemføres en samlet analyse på tværs af de cirka 40 ulykker.

Kilde: Havarikommissionen for vejtrafikulykker
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252