23948sdkhjf

Aarsleff underskriver kontrakter på Femern

Anlægsarbejdet kan først begynde, når der foreligger en tysk byggetilladelse
Opdateret 31/5-16 kl. 9:44: Citat fra adm. direktør Claus Baunkjær, Femern A/S, er tilføjet

Entreprenørkoncernen Per Aarsleff A/S har nu papir på, at koncernen skal anlægge Femern-forbindelsen, der bliver Danmarks største anlægsprojekt nogensinde.

Konsortiet Femern Link Contractors, der har deltagelse af Per Aarsleff A/S, underskrev mandag en betinget kontrakt på tre af de fire store tunnelkontrakter på Femern-forbindelsen. Det fremgår af meddelelser fra både Aarsleff og Femern A/S.

Kontraktunderskrivelsen var oprindelig sat til den 13. maj, men måtte udskydes i sidste øjeblik, efter at der var indgivet en klage til Klagenævnet for Udbud.

Alle kontrakter er betinget af, at selve anlægsarbejdet først begynder, når der foreligger en tysk byggetilladelse.

"Vi er tilfredse med, at der efter flere års forberedelser og udbudsproces nu er skrevet under på de store anlægskontrakter med de vindende entreprenører. Vi kan herefter sætte fuld fokus på arbejdet med den tyske tilladelse, som er en betingelse for, at vi kan gå i gang med byggeriet", udtaler adm. direktør Claus F. Baunkjær fra bygherren Femern A/S i en pressemeddelelse.

Aarsleff-andel på 3,7 mia. kroner

De tre kontrakter, som Aarsleff skal udføre, omfatter etablering af portalbygværker, ramper, betalingsanlæg og broer på både den danske og tyske side samt udførelse og placering af de tunnelelementer, som den 18 kilometer lange sænketunnel skal bestå af.

De tre kontrakter er på 25,3 mia. kroner, og heraf udgør Aarsleffs andel 3,7 mia. kroner.

Konsortiet består af franske Vinci Construction Grands Projets, der er pennefører på tunnelkontrakterne, Per Aarsleff Holding, som er pennefører på portalkontrakten, Solétanche-Bachy International fra Frankrig, CFE fra Belgien, tyske Wayss & Freytag Ingenieurbau, tyske Max Bögl Stiftung & Co samt hollandske BAM Infra og BAM International.

Samtidig har konsortiet udpeget Dredging International (Deme Group Group) som underentreprenør på tunnelkontrakterne og danske Cowi som rådgiver på alle tre kontrakter.

Konsortiet Femern Belt Contractors, der har danske Sweco som rådgiver, skal udføre den sidste kontrakt på grave- og indbygningsarbejderne. Konsortiet har blandt andet deltagelse af de tyske entreprenørgiganter Hochtief og Züblin.

De fire kontrakter har en samlet værdi på knap 30 mia. kroner.

De tre kontrakter
De tre kontrakter er:
Anlæg af den nordlige del af tunnelen
Anlæg af den sydlige del af tunnelen
Anlæg af portaler og ramper. På denne kontrakt er Aarsleff pennefører
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094