23948sdkhjf

Kvik rundede en milliard i omsætning

Kvik Køkken-koncernen runder selv et salg på 1 mia. kr. og øger bundlinjen med 50 pct. Forhandlernes indkomst ligger i top i detailsektoren
Køkkenproducenten Kvik runder efter en vækst på 18 pct. i fjor for første gang 1 mia. kr. i salg til sine kunder. Resultatvæksten er endnu større: Et plus på over 50 pct. til 95 mio. kr. før skat og 70 mio. kr. netto.

Fremgangen betyder, at Kviks kunder – franchisetagerne, de forhandlerne, der driver de over 100 Kvik-køkkenbutikker – er meget tæt på i snit at tjene 1 mio. kr. til sig selv. Og de runder i hvert fald 1 mio. kr. i år, for væksten fortsætter, oplyser topchef i Kvik A/S, Jens-Peter Poulsen.

”Vores franchisetageres indkomst er helt afgørende for os. Det er et af de tal, jeg kigger mest på. Går det godt for dem, så går det godt for os. Og i snit er deres indkomst steget med 27 pct. i 2015 – efter en vækst på 50 pct. året før. 1 mio. kr. til hver franchisebutik er rigtig højt, og i år kommer vi op at matche Remas franchisetageres fortjenester,” siger han.

At 1 mio. kr. er et godt resultat, bekræftes af detailhandelseksperten Bruno Christensen.

Fra lavt udgangspunkt

”Det er dét niveau, de bedste ligger på. Men er franchise- tagernes indtjening ikke i orden, så kan man heller ikke som franchisegiver tiltrække de bedste og få solgt sine produkter,” siger han.

Jens-Peter Poulsen medgiver, at de seneste års kraftige stigning i franchisetagernes egne bundlinjer sker fra et meget lavt udgangspunkt.

”Men fra efteråret 2008 og gennem finanskrisen faldt markedet med 30 pct. Når salget falder så meget, så rammes indtjeningen i alle led. Men de seneste år har vi udskiftet over 60 pct. af vores produktsortiment, og vi er i dén grad sammen med franchisetagerne lykkedes med ombygning af butikker, løft af butikspersonale, forbedring af franchisetagernes ledelse og så videre,” siger Jens-Peter Poulsen.

En af grundene til, at Kvik-koncernens bundlinjer er faldet i de to år forud for 2015, var ikke mindst tab på debitorer – altså de butikker, som Kvik sælger til.

Hver fjerde er skiftet

Kvik har over de seneste år skiftet omkring hver fjerde af sine forhandlere ud for at højne kvaliteten, øge salget og nedbringe tabene.

Sammen med valutatab på især norske og svenske kroner udgør Kviks tab på debitorer i 2015 over 20 mio. kr.

”Så det er en væsentlig post. Valutaerne kan vi ikke selv styre. Den norske krone er faldet fra 1,02 dansk krone, da jeg kom til Kvik i januar 2013, til nu omkring 80 øre. Men vi forsøger at modvirke valutaeffekterne, og i løbet af i år bliver alle franchisetagere lønsomme – og vores tab dermed begrænsede,” oplyser Kvik-direktøren.

Ud over sine godt 100 franchisetageres butikker, der næsten alle bor til leje hos Kvik, som dermed har styr på de gode lokationer, ejer og driver Kvik selv 15 butikker.

Målet er at komme under ti, men dels skal koncernen selv have føling med slutbrugerne via egne butikker, dels vil der altid være en vis rotation blandt franchisetagerne, så Kvik midlertidigt driver nogle butikker.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156