2015 bød på et let stigende salg i Vesteuropa, hvor Rockwool har langt den største del af sin forretning.
Til gengæld dykkede det i Østeuropa, der ellers før krisen var det store håb for fremtiden, i forventningen om at store dele af boligmassen skulle isoleres.
”Vores vigtige russiske forretning var ramt af den økonomiske krise og oplevede et fald i markedet på tocifrede procentsatser. En stor del af salget i Ukraine forsvandt og der var en stor nedgang i byggeriet i Rusland. På den lyse side gik salget bedre, end vi havde forventet”, skriver Rockwool i regnskabsmeddelelsen.
Depressionen i Østeuropa fik dog følgeskab af solid fremgang i resten af verden. Specielt i Nordamerika, hvor Rockwool har brugt mange år på at opbygge en tilstedeværelse.
Inklusive effekten af den stærke dollar solgte Rockwool næsten 20 procent mere i 2015 end året før i Nordamerika.
”Genrejsningen af byggesektoren i Nordamerika fortsatte. Især i starten af året i USA og i andet halvår med en sund udvikling i Canada inden for det private boligmarked”, skriver Rockwool.
I 2016 vil Rockwool arbejde med at nedbringe omkostningerne yderligere for at øge sit overskud.
/ritzau/"
Rockwool-direktør: Potentialet er uforløst".
