23948sdkhjf

Aarsleff tegner kontrakt på leverance til elektrificering

Ib Andresen Industri skal levere master og ophæng ved Aarsleffs opgave med elektrificering af det danske jernbanenet
JERNBANE Den fynske industrivirksomhed, Ib Andresen Industri, har indgået et strategisk samarbejde med Per Aarsleff A/S i forbindelse med elektrificeringen af 1.300 km dansk jernbanenet.

Aftalen løber frem til 2026, og udgør for Ib Andresen Industri en samlet omsætning på et trecifret millionbeløb, skriver Metal Supply

Leverancerne kommer til at bestå af de master og ophæng, man i dag ser på noget af jernbanenettet. Efter monteringen af master og ophæng kan køreledningerne til elektrificeringen blive monteret.

Samarbejdet med Ib Andresen Industri bygger på et agilt setup. Ib Andresen Industri fungerer både som logistikcenter og som produktionsenhed med blandt andet en helt ny installeret svejserobot. Den fynske underleverandør har gennem de sidste år haft stor succes med de mere komplekse og totale løsninger til kunderne, og om dette udtaler sales manager Søren Eriksen:

”Det er der, vi kan gøre en forskel i markedet, og det er lige efter strategien, at vi vil de mere totale løsninger, hvor vi hjælper vores kunder med en større del af værdikæden”.

Just in time levering

Logistikcenteret er essentielt for samarbejdet, da det er her, alle projektets flere hundrede varenumre i første omgang vil blive samlet og lagerført.

I logistikcentret vil der dagligt blive pakket ordrespecifikke montagesæt, så Per Aarsleff A/S sammen med masterne får præcis det antal ophæng og dertilhørende dele, de skal bruge på en given strækning.

For logistikken og levering on-site er det en klar fordel, at Ib Andresen Industri er placeret centralt i Danmark, da master og ophæng kan fragtes on-site i hele Danmark på kort tid.

Det har udenlandske konkurrenter svært ved at konkurrere med. Leverancerne sker just-in-time, så Per Aarsleff A/S kan påbegynde monteringsarbejdet i det tidsrum, hvor BaneDanmark lukker et spor på de tosporede strækninger, der hvor montagen foregår fra klokken 20 om aftenen og frem til klokken 05 om morgenen.

Første etape

Første etape er den 57 km lange strækning mellem Lunderskov og Esbjerg. Her vil de første cirka 1.600 af hele projektets i alt 21.000 master blive monteret med dertilhørende ophæng.

”Med aftalen viser vi igen, at vi kan mere end at bearbejde stål i vores maskinpark. Det er ganske vist vores spidskompetence, men vi kan nu med vores logistikcenter påtage os et endnu større ansvar i forhold Per Aarsleff A/S’ ønsker. Samarbejdet styrker samtidig vores position som underleverandør af værdiskabende stålløsninger”, udtaler Søren Eriksen.

Til samarbejdet tilføjer Per Aarsleff A/S’ projektindkøbschef Vagn Rahbek:

”Der findes rigtig mange stålvirksomheder i Danmark, og de som klarer sig godt er innovative og investerer i teknologi. Det er dog de færreste, der er så hurtige på aftrækkeren i forhold til investering og løsninger, som det var tilfældet med Ib Andresen Industri i dette projekt. Det har vi stor respekt for”.

brahe

Elektrificering
Et konsortium bestående af Aarsleff og tyske Siemens vandt i maj sidste år milliardkontrakten med at elektrificere det danske jernbanenet.
I alt skal 1.300 km jernbane elektrificeres frem mod 2026. Den første strækning er den 57 km lange strækning mellem Esbjerg-Lunderskov, som vil blive færdiggjort i andet halvår 2016.
Efterfølgende skal strækningerne Køge Nord-Næstved, Ringsted-Rødby og København-Ringsted elektrificeres.
Derudover er der som del af aftalen om Togfonden DK afsat yderligere midler til at elektrificere strækningerne Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.164