Hovedentreprenør er klar med kæmperegning til metroprojekt

| Af Torben Kragh | Tip redaktionen om en historie

CMT varsler ekstraregninger til Metroselskabet på mere end to mia. kroner for arbejdet på Cityringen

Det københavnske metroprojekt Cityringen trues af et kæmpekrav fra hovedentreprenøren, som i værste fald kan gøre Cityringen næsten 10 procent dyrere.

Hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) har skriftligt orienteret bygherren Metroselskabet om, at man vil rejse ekstrakrav i størrelsesordenen 300 mio. euro eller mere end to mia. kroner. Desuden vil CMT rejse krav om tidsfristforlængelse.

CMT’s skridt fremgår af Transport- og Bygningsministeriets halvårlige status over igangværende anlægsprojekter.

Ifølge Metroselskabet er kravene i øjeblikket udokumenterede og ifølge analysen rejst på ”et meget lidt substantieret grundlag”.

Metroselskabet bekræfter overfor Licitationen - Byggeriets Dagblad, at CMT har orienteret om, at man vil rejse det betydelige ekstrakrav.

Læs også: Metrodirektør: Stor risikofaktor er væk

”Jeg kan bekræfte, at vi har modtaget et meget stort krav fra vores hovedentreprenør CMT. Det rejste krav er meget lidt dokumenteret, men det er vores umiddelbare vurdering, at vi vil afvise det. På grund af kravets størrelse har vi naturligvis informeret vores ejere”, siger teknisk direktør Erik Skotting.

”Nu går der en proces i gang, hvor vi beder entreprenøren om at dokumentere, hvad han bygger sit krav på. Da der er tale om et meget stort krav, må det forventes, at tage relativt lang tid for entreprenøren at skaffe fyldestgørende materiale og dokumentation, som vi så efterfølgende skal have mulighed for at gennemgå”, siger Erik Skotting.

Krav om tidsfristforlængelse

Ifølge statusanalysen udelukker Metroselskabet ikke - alene på grund af kravenes størrelse - at parterne ikke kan blive enige og at en løsning derfor først vil kunne løses i en voldgift.

Kravet om tidsfristforlængelse skal ifølge Metroselskabet ikke ses som udtryk for, at entreprenøren er forsinket, men sandsynligvis som CMT’s ønske om at begrænse risici for dagbøder. Det er fortsat Metroselskabets vurdering, at projektets samlede tidsmæssige risiko ligger inden for cirka 10 uger i forhold til entreprenørernes færdiggørelse.

Åbningsdatoen for Cityringen i juli 2019 er således uændret.

Helt normal procedure

Hos CMT mener man ikke, at der er noget dramatisk i henvendelsen.

Læs også: Metrobyggeri kæmper stadig med lækage

”Det er en helt normal procedure verden over i design-and-build projekter i den størrelsesorden. Det er nærmest usandsynligt, at der ikke i så stort og komplekst projekt ikke skulle opstå gråzoner, hvor der er behov for afklaring af, hvem der bærer det kontraktuelle ansvar. Vi har nu afleveret vores indspark i en proces, der først lige er begyndt. Vi mener, at der er tale om et rimeligt og berettiget krav”, siger Sigurd Nissen-Petersen, kommunikationschef i CMT.

Han understreger, at det er vigtigt ikke at forsinke anlægsprojektet, og at processen med ekstrakravene derfor bliver sideløbende og ikke vil give anledning til forsinkelser.

Sigurd Nissen-Petersen ønsker ”af respekt for den videre proces” ikke at kommentere på enkeltelementer og hvilke forhold, der giver anledning til ekstrakravene.

Almindeligt i udlandet

I Bygherreforeningen er direktør Henrik L. Bang ikke så overrasket over, at der rejses ekstrakrav mod Metroselskabet.

”Internationalt er det ret almindeligt, at store entreprenørkonsortier kører hvad man kalder claimsmanship og har specialister til at granske kontrakten for at finde eventuelle huller i forhold til udbudsmaterialet. Det kan være noget, der er glemt eller uforudsete ting, der dukker op eventuelt i undergrunden eller i naborelationer. Det er rigtigt almindeligt i udlandet og i de internationale koncerner og er også ved at blive det i Danmark. Det er en ny og ubehagelig oplevelse for mange danske bygherrer, at de bliver mødt på denne skarpt juridiske måde og ikke ad dialogens vej”, siger Henrik L. Bang.

Han oplyser, at netop claims indtog i Danmark har fået Bygherreforeningen som deltager i udvalgsarbejde om revision af AB-systemet til at foreslå, at der aftalemæssigt defineres formkrav med blandt andet tidsfrister, hvis entreprenører vil stille krav om ekstra tid eller penge.

Han vil ikke kommentere den konkrete sag mellem CMT og Metroselskabet.

”Men jeg synes godt nok, at kravet lyder meget stort, men man skal i den forbindelse huske på, at claimsmanship også er del af et spil og dermed oplæg til den videre proces”, siger han

Det samlede anlægsbudget for Cityringen er på 23,6 mia. kroner.


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Metrobyggeri kæmper stadig med lækage

Aarsleff øger omsætningen

Særligt bygge- og anlægssegmentet går frem i første kvartal, hvor udlandet fortsat driller visse steder

Plus

Landskabsarkitekten indtager nye arealer

Landskabsarkitekt Marianne Levinsen bevæger sig som en af Danmarks mest respekterede i sit fag i grænselandet mellem brugskunsten og nødvendigheden. Klimaudfordringen og de store anlægsprojekter har skabt ny travlhed

KPC skal bygge ny skole i Herning

Herning Kommune investerer 200 millioner kroner i en ny folkeskole til cirka 1.000 børn.

Lækage udfordrer metrobyggeriet på Rådhuspladsen

Debat: Ret fokus mod skader i byggeprocessen

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyt om navne

Nye boliger er på vej ved Limfjorden

DAGENS LEDER: Kontrol for kontrollens skyld

København vil styrke indsatsen mod social dumping

Plus

Vigtigt med balance i kontrol

Plus

Nyt Hvidovre Hospital skudt i gang

Plus

Syv entreprenører nærmer sig deadline

De prækvalificerede til renoveringen af en aalborgensisk boligafdeling konkurrerer om en hovedentreprise til knap 100 mio. kroner.

Entreprenører støtter rocken på Royal Arena

Entreprenørerne har millioner til gode

Danske entreprenører har et trecifret millionbeløb til gode til efteruddannelse. De skal bruges, mener B. Nygaard Sørensen

Motorvej halvanden milliard billigere end ventet

Den ny Silkeborgmotorvej holdt sig under budget - overskuddet sendes tilbage til Christiansborg

Nyt om navne

Entreprenører støtter rocken på Royal Arena

DAGENS LEDER: Integration er også byggeriets ansvar

Debat: Lad os starte med at plukke de lavthængende frugter

Dominia og Vandkunsten vinder på Grønttorvet

Her bliver lærlinge til entrepriseledere

Plus

Folkeskoleelever bliver inddraget i skoleombygning

Arbejdstilsynet giver strakspåbud efter eksplosionsulykke

Plus

Kun få byggevirksomheder har IGU-elever

Plus

Virksomheder har for travlt til efteruddannelse

Milepæl: Hele metrotunnelen er færdig

Plus

Pihl-direktørens CV kan blive et stærkt kort

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

En opgave ud over det sædvanlige

Stifter træder et skridt tilbage

1

Forligskreds: Alle projekter skal gennemføres

Plus

Nybyggeri giver succes hos landinspektør

DAGENS LEDER: Uddannelse skal være for alle

Debat: Nyt EU dokument giver store administrative omkostninger for SMV’erne

C.C. Contractor skal udvide plejecenter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Synergi i kommunikationen

Fagentreprise - Prækvalifikation

SIF Gruppen er med til at omdanne kloster til plejecenter

Storindkøb af varme i en kold tid

Hvorfor er kvinders sygefravær højere, og hvad kan virksomheden gøre?

Aluminiums afkorter +/- 70 graders snit.

Skab tillid, øge salget og hjælp andre.

Indvendig efterisolering der nytter!

Er du ny bruger af Autodesk Inventor – og har du brug for en god start med intensiv træning?

Early Bird-rabatten til årets kontorkonference udløber d. 1. marts!

Vil du øge dit salg og din synlighed på det japanske marked?

Space Management

Ses vi på VTM 2017?

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde

Vi er positivt overrasket over hvor hurtigt Cubiloo har taget fart.

64 mm wirestrop leveret til kunde

Valsning af plade

VELUX Danmarks ovenlysvinduer i træ er 100 % FSC-certificeret

Bedre holdbarhed og kvalitet med nyt aftapningssystem

Vidste du...

Radisson Blu: 85 % energibesparelse med ny LED-løsning fra Normasym

Mød os til Transport 2017

Stadig ledige pladser - lovpligtig arbejdsmiljøuddannelse

HellermannTyton er på ”mærkerne”

Hastigheds overvågning

Send til en kollega

0.549