Hovedentreprenør er klar med kæmperegning til metroprojekt

| Af Torben Kragh | Tip redaktionen om en historie

CMT varsler ekstraregninger til Metroselskabet på mere end to mia. kroner for arbejdet på Cityringen

Det københavnske metroprojekt Cityringen trues af et kæmpekrav fra hovedentreprenøren, som i værste fald kan gøre Cityringen næsten 10 procent dyrere.

Hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) har skriftligt orienteret bygherren Metroselskabet om, at man vil rejse ekstrakrav i størrelsesordenen 300 mio. euro eller mere end to mia. kroner. Desuden vil CMT rejse krav om tidsfristforlængelse.

CMT’s skridt fremgår af Transport- og Bygningsministeriets halvårlige status over igangværende anlægsprojekter.

Ifølge Metroselskabet er kravene i øjeblikket udokumenterede og ifølge analysen rejst på ”et meget lidt substantieret grundlag”.

Metroselskabet bekræfter overfor Licitationen - Byggeriets Dagblad, at CMT har orienteret om, at man vil rejse det betydelige ekstrakrav.

Læs også: CMT slutter 2016 i stort minus

”Jeg kan bekræfte, at vi har modtaget et meget stort krav fra vores hovedentreprenør CMT. Det rejste krav er meget lidt dokumenteret, men det er vores umiddelbare vurdering, at vi vil afvise det. På grund af kravets størrelse har vi naturligvis informeret vores ejere”, siger teknisk direktør Erik Skotting.

”Nu går der en proces i gang, hvor vi beder entreprenøren om at dokumentere, hvad han bygger sit krav på. Da der er tale om et meget stort krav, må det forventes, at tage relativt lang tid for entreprenøren at skaffe fyldestgørende materiale og dokumentation, som vi så efterfølgende skal have mulighed for at gennemgå”, siger Erik Skotting.

Krav om tidsfristforlængelse

Ifølge statusanalysen udelukker Metroselskabet ikke - alene på grund af kravenes størrelse - at parterne ikke kan blive enige og at en løsning derfor først vil kunne løses i en voldgift.

Kravet om tidsfristforlængelse skal ifølge Metroselskabet ikke ses som udtryk for, at entreprenøren er forsinket, men sandsynligvis som CMT’s ønske om at begrænse risici for dagbøder. Det er fortsat Metroselskabets vurdering, at projektets samlede tidsmæssige risiko ligger inden for cirka 10 uger i forhold til entreprenørernes færdiggørelse.

Åbningsdatoen for Cityringen i juli 2019 er således uændret.

Helt normal procedure

Hos CMT mener man ikke, at der er noget dramatisk i henvendelsen.

Læs også: Metroen øger overskuddet efter passagerfremgang

”Det er en helt normal procedure verden over i design-and-build projekter i den størrelsesorden. Det er nærmest usandsynligt, at der ikke i så stort og komplekst projekt ikke skulle opstå gråzoner, hvor der er behov for afklaring af, hvem der bærer det kontraktuelle ansvar. Vi har nu afleveret vores indspark i en proces, der først lige er begyndt. Vi mener, at der er tale om et rimeligt og berettiget krav”, siger Sigurd Nissen-Petersen, kommunikationschef i CMT.

Han understreger, at det er vigtigt ikke at forsinke anlægsprojektet, og at processen med ekstrakravene derfor bliver sideløbende og ikke vil give anledning til forsinkelser.

Sigurd Nissen-Petersen ønsker ”af respekt for den videre proces” ikke at kommentere på enkeltelementer og hvilke forhold, der giver anledning til ekstrakravene.

Almindeligt i udlandet

I Bygherreforeningen er direktør Henrik L. Bang ikke så overrasket over, at der rejses ekstrakrav mod Metroselskabet.

”Internationalt er det ret almindeligt, at store entreprenørkonsortier kører hvad man kalder claimsmanship og har specialister til at granske kontrakten for at finde eventuelle huller i forhold til udbudsmaterialet. Det kan være noget, der er glemt eller uforudsete ting, der dukker op eventuelt i undergrunden eller i naborelationer. Det er rigtigt almindeligt i udlandet og i de internationale koncerner og er også ved at blive det i Danmark. Det er en ny og ubehagelig oplevelse for mange danske bygherrer, at de bliver mødt på denne skarpt juridiske måde og ikke ad dialogens vej”, siger Henrik L. Bang.

Han oplyser, at netop claims indtog i Danmark har fået Bygherreforeningen som deltager i udvalgsarbejde om revision af AB-systemet til at foreslå, at der aftalemæssigt defineres formkrav med blandt andet tidsfrister, hvis entreprenører vil stille krav om ekstra tid eller penge.

Han vil ikke kommentere den konkrete sag mellem CMT og Metroselskabet.

”Men jeg synes godt nok, at kravet lyder meget stort, men man skal i den forbindelse huske på, at claimsmanship også er del af et spil og dermed oplæg til den videre proces”, siger han

Det samlede anlægsbudget for Cityringen er på 23,6 mia. kroner.


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO: Se, hvordan Femern-forbindelsen bliver anlagt

Sådan vil Femern-konsortium producere og nedsænke tunnelelementerne under anlægget af verdens længste sænketunnel.

Plus

Forbrugerne har fået øje på opsvinget

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Højhus rykker nærmere i københavnerbydel

H.C. Andersen Adventure Tower forventes at løbe op i 6,5 mia. kroner og stå færdigt i løbet af otte til 10 år

Asfaltfeeder i ny rolle som udlægger

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Politisk aftale om flere år på arbejdsmarkedet

Byggeriet inddraget i Brexit-forhandlinger

Organisationer fra blandt andet byggebranchen drøftede i går danske interesser med erhvervsministeren. Det er vigtigt med fortsat adgang til det britiske marked, var budskabet fra Dansk Byggeri

Plus

BAT-Kartellet: Byggeriets lønmodtagere får ikke glæde af ny aftale

Lejligheder og erhvervslejemål med attraktiv placering

Plus

To nye tunneller på vej i Nordatlanten

Plus

Klippefast havneudvidelse på Færøerne

Det går igen godt på Færøerne og det har sat gang i nye investeringer - blandt andet en stor havneudvidelse

Plus

Finsk fusion skaber ny nordeuropæisk storspiller

Lemminkäinen og YIT planlægger fusion. Branchedirektør Niels Nielsen fra Dansk Byggeri ser fusionen som eksempel på, at store virksomheder samler kræfterne.

Plus

Vejstriber bliver selvlysende

Selvkørende biler kan forebygge trafikulykker

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Hård konkurrence udfordrer indtjeningen

Plus

Billund tager (igen) erhvervsvenlig førsteplads

Det er fortsat de jyske kommuner, der klarer sig bedst i Dansk Byggeris erhvervsvenlighedsanalyse

Plus 1

Borgmester er "inderligt ligeglad" med analyse

Plus

Kommune vil kæmpe for topplacering i 2018

Plus

Fyring hæmmer bundlinjen hos jernbaneentreprenør

Strukton Rail har foretaget en betydelig nedskrivning på grund af en opsagt kontrakt.

NCC tager alternative metoder i brug i Aalborg

Byudviklingsprojekt byder på udfordringer under jorden

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Effektivitet sætter fut i forretningen

Trods markant nedskrivning ligger resultatet for 2016 hos Strukton Rail A/S over det forventede

Plus

Udbudsmateriale udfordrer entreprenører

Uklart projektmateriale koster i stigende grad tid og penge på de store projekter, oplever flere entreprenører

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Byggeriets omsætning bestyrker tegn på opsving

Plus

Esbjerg får ny isarena på det gamle banelegeme

Plus

FRI: Rådgivere skal inddrages tidligere

Plus

Bygherrer øger fokus på udbudsmateriale

Plus

Stor interesse for specialskoleombygning

Debat: Internationale digitale standarder påvirker byggeriet i Danmark

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

København indfører id-kort på byggepladser

Jubilæumspris hylder den almene bolig

Formand tror på større kloakmesse i 2018

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GEJO 170 til lastbilkran

Moffett truck nr. otte

Dansani var med i 2016. Nu kan du indstille din virksomhed til CSR People Prize 2017

DHPs nye hjemmeside skaber inspiration hos kunden

Dansk Autoværn A/S lancerer Green Wall støjskærm

Ny video-blog i the Entrepreneur Behind the Scenes: Forretningsrejse til Sverige

Guide: Hvilket filter skal du vælge til dit ventilationsanlæg

Ny aftale med Tyskland vil påvirke spotpriserne på el

VIDEO: hvad skal du vide om LED og levetid?

Så må vi endelig offentliggøre det...

Tillykke til Danmarks nye IPP-ledere!

Turbo affugter fra Drieaz

Rejsegilde på ny hal til efterskole

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Se vores guide: Brug af løbekat

Øger resultatet med 30 procent – Sigma kalkulation afgørende for konkurrenceevnen hos VAM A/S

Moovit med oliedæmpet Soft-Close

Tænker du over hvordan du og dine svende kører i trafikken, mester?

Altiflex lukker Carlsberg igen!

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Spilder du også?

Lukket grab fra BAKKER

Campus Vejle optimerer drift og vedligehold

Nyt magasin med gratis inspiration til dig

Hosta gearer op med tocifret millioninvestering, fokus på partnerskaber og ...

Send til en kollega

0.363