Hovedentreprenør er klar med kæmperegning til metroprojekt

| Af Torben Kragh | Tip redaktionen om en historie

CMT varsler ekstraregninger til Metroselskabet på mere end to mia. kroner for arbejdet på Cityringen

Det københavnske metroprojekt Cityringen trues af et kæmpekrav fra hovedentreprenøren, som i værste fald kan gøre Cityringen næsten 10 procent dyrere.

Hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) har skriftligt orienteret bygherren Metroselskabet om, at man vil rejse ekstrakrav i størrelsesordenen 300 mio. euro eller mere end to mia. kroner. Desuden vil CMT rejse krav om tidsfristforlængelse.

CMT’s skridt fremgår af Transport- og Bygningsministeriets halvårlige status over igangværende anlægsprojekter.

Ifølge Metroselskabet er kravene i øjeblikket udokumenterede og ifølge analysen rejst på ”et meget lidt substantieret grundlag”.

Metroselskabet bekræfter overfor Licitationen - Byggeriets Dagblad, at CMT har orienteret om, at man vil rejse det betydelige ekstrakrav.

Læs også: Metrobyggeri kæmper stadig med lækage

”Jeg kan bekræfte, at vi har modtaget et meget stort krav fra vores hovedentreprenør CMT. Det rejste krav er meget lidt dokumenteret, men det er vores umiddelbare vurdering, at vi vil afvise det. På grund af kravets størrelse har vi naturligvis informeret vores ejere”, siger teknisk direktør Erik Skotting.

”Nu går der en proces i gang, hvor vi beder entreprenøren om at dokumentere, hvad han bygger sit krav på. Da der er tale om et meget stort krav, må det forventes, at tage relativt lang tid for entreprenøren at skaffe fyldestgørende materiale og dokumentation, som vi så efterfølgende skal have mulighed for at gennemgå”, siger Erik Skotting.

Krav om tidsfristforlængelse

Ifølge statusanalysen udelukker Metroselskabet ikke - alene på grund af kravenes størrelse - at parterne ikke kan blive enige og at en løsning derfor først vil kunne løses i en voldgift.

Kravet om tidsfristforlængelse skal ifølge Metroselskabet ikke ses som udtryk for, at entreprenøren er forsinket, men sandsynligvis som CMT’s ønske om at begrænse risici for dagbøder. Det er fortsat Metroselskabets vurdering, at projektets samlede tidsmæssige risiko ligger inden for cirka 10 uger i forhold til entreprenørernes færdiggørelse.

Åbningsdatoen for Cityringen i juli 2019 er således uændret.

Helt normal procedure

Hos CMT mener man ikke, at der er noget dramatisk i henvendelsen.

Læs også: Landsretten frifinder metroentreprenør

”Det er en helt normal procedure verden over i design-and-build projekter i den størrelsesorden. Det er nærmest usandsynligt, at der ikke i så stort og komplekst projekt ikke skulle opstå gråzoner, hvor der er behov for afklaring af, hvem der bærer det kontraktuelle ansvar. Vi har nu afleveret vores indspark i en proces, der først lige er begyndt. Vi mener, at der er tale om et rimeligt og berettiget krav”, siger Sigurd Nissen-Petersen, kommunikationschef i CMT.

Han understreger, at det er vigtigt ikke at forsinke anlægsprojektet, og at processen med ekstrakravene derfor bliver sideløbende og ikke vil give anledning til forsinkelser.

Sigurd Nissen-Petersen ønsker ”af respekt for den videre proces” ikke at kommentere på enkeltelementer og hvilke forhold, der giver anledning til ekstrakravene.

Almindeligt i udlandet

I Bygherreforeningen er direktør Henrik L. Bang ikke så overrasket over, at der rejses ekstrakrav mod Metroselskabet.

”Internationalt er det ret almindeligt, at store entreprenørkonsortier kører hvad man kalder claimsmanship og har specialister til at granske kontrakten for at finde eventuelle huller i forhold til udbudsmaterialet. Det kan være noget, der er glemt eller uforudsete ting, der dukker op eventuelt i undergrunden eller i naborelationer. Det er rigtigt almindeligt i udlandet og i de internationale koncerner og er også ved at blive det i Danmark. Det er en ny og ubehagelig oplevelse for mange danske bygherrer, at de bliver mødt på denne skarpt juridiske måde og ikke ad dialogens vej”, siger Henrik L. Bang.

Han oplyser, at netop claims indtog i Danmark har fået Bygherreforeningen som deltager i udvalgsarbejde om revision af AB-systemet til at foreslå, at der aftalemæssigt defineres formkrav med blandt andet tidsfrister, hvis entreprenører vil stille krav om ekstra tid eller penge.

Han vil ikke kommentere den konkrete sag mellem CMT og Metroselskabet.

”Men jeg synes godt nok, at kravet lyder meget stort, men man skal i den forbindelse huske på, at claimsmanship også er del af et spil og dermed oplæg til den videre proces”, siger han

Det samlede anlægsbudget for Cityringen er på 23,6 mia. kroner.


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Munck sælger datterselskab efter kun et års ejerskab

Plus

Aarhusiansk anlægsgartner får lavere resultat

H. Hoffmann A/S måtte lave om på belægning på skole. Det koster sammen med anden dårlig sag 20 procent på årets resultat

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Fem konsortier kan byde på stor havneudvidelse

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Aarhus-entreprenør får bedste resultat i fem år

Ekstraordinært godt år løfter bundlinjen med seks millioner hos Løgten Murer- og Entreprenør.

Landsretten frifinder metroentreprenør

Nye anlægsopgaver på vej

Det skæve tårn...

Rambøll vinder kæmpe Femern-kontrakt

Formand forlader kloakmestre efter uenighed

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Asfaltbranchen har oplevet færre ulykker

Plus

Munck Asfalt er ny danmarksmester

Plus

Tilskud kan gøre energibesparelser dyrere

Energispareordningen støtter ikke de billigste energibesparelser, lyder kritikken, der igen hagler ned over ordningen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Kontordomicil til revisionsfirma skyder op på et år

NCC Construction er i gang med at opføre 5.500 kvm nyt domicil til revisionsfirmaet Beyerholm i det nordlige Aarhus

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Mærsk Tårnet - Københavns nye vartegn

Plus

Virksomhed går glip af ordre efter uklare regler

Energispareordningen varetages af energiselskaberne, der tilgodeser egne datterselskaber og dermed skaber unfair konkurrence, mener virksomhedsleder

NCC indvier nyt asfaltlaboratorium

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Aarsleff vinder ny stor Banedanmark-kontrakt

Entreprenørkoncernen skal bygge to jernbanebroer i Valby.

Børn fra hele verden bag 12.000 solcellepaneler

Her er Starks nye salgsdirektør

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

VIDEO: 10 mio. kroner for sandbanke-belægning

Brolæggere med råstyrke

Travlt år i vente for brolæggere

Ny strategi redder virksomhed

Gode muligheder i udlandseventyr

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nordjylland undersøger 200 grunde for forurening

NCC tager hul på ny granit

Plus

Opfindere i byggeriets tjeneste

Pia skal være chef for DM i Skills

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IQ®Vision - få overblik og kontroller energispild nu!

Ejendomsmessen 2017 åbner imorgen

DENIOS Miljøskab - PolyStore

Ny teknologi gør ventilationskanaler vedligeholdelsesfri

Ny tagdækker-app sparer tid

Bæredygtig tagdækning til Aarhus’ nye letbane

Tak til alle besøgende.

Meldgaard Hydraulik siger TAK!

Så går det løs - Building Green åbner i morgen!

Kamstrup bygger ny fabrik på 10.800 m2 med el-tavler fra EL-TA

Video: Direktør går i luften med ny videoblog om iværksætteri

Ugens ledelsesråd uge 13

IQ®Vision - få overblik og kontroller energispild nu!

Betongulv klar til koncerter

Koncept Marketing søger brand builder

Lille virksomhed gør store fremskridt ved hjælp af matchmaking

Drytechs metode til udtørring af kældre blåstemples med Önorm

Letløbende kraner fra CERTEX Danmark

GSV præsenterer nye teleskoplæssere med svingbar arm

Cantata slår den helt rigtige tone an

Pladesaven alle taler om!

Q-railing på Architect@Work, Stockholm

Pavilloner er stadig tidssvarende efter 6 år

TILBUD: Paller med pallerammer til spotpris!

Energidataopsamling: målesystem med merværdi

Send til en kollega

0.887