23948sdkhjf

Ny vejtype skaber mere tryghed for cyklister og fodgængere

De såkaldte ”2 minus 1 veje” skal skabe mere tryghed i de små byer og landområder. Men ofte er trafikanter i tvivl om brug af vejen
En ny type vej har de senere år vundet frem i de danske kommuner.

De såkaldte ”2 minus 1 veje” skaber mere tryghed i trafikken i mindre byer og i landområder. Men flere kommuner fortæller, at trafikanterne kan være i tvivl om, hvordan de skal bruge vejen.

”Det, der gør vejen mere tryg at færdes på, er, at kantbanerne er ekstra brede, så der er bedre plads til cyklister og fodgængere. Kantbanerne kan også bruges som vigeareal, når to biler møder hinanden, men bilisten vil skulle sænke hastigheden, hvis der er bløde trafikanter på kantbanen”, forklarer Marianne Foldberg Steffensen, der er leder af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet, og fortsætter:

”De senere år er færre bilister kommet til skade i trafikken end tidligere, men ulykkesstatistikken viser, at det ikke går nær så godt med at sænke antallet af tilskadekomne cyklister og fodgængere. Derfor skal vi fortsat styrke sikkerheden på vejene for de bløde trafikanter”.

Tilfredse med vejtypen

De kommuner, der allerede har valgt at anlægge 2 minus 1 veje, er generelt tilfredse med, hvordan vejtypen fungerer, og flere steder har man oplevet, at hastigheden er faldet til gavn for trafiksikkerheden.

Det viser en undersøgelse, som Cowi har lavet for Vejdirektoratet. Flere kommuner har dog angivet, at der især i starten kan være tvivl hos trafikanterne om, hvordan de skal køre på vejen.

”Vi vil gerne hjælpe trafikanter, der endnu ikke er stødt på 2 minus 1 veje i deres nabolag. Derfor har Vejdirektoratet lavet en kort film, der viser, hvordan man skal køre på en 2 minus 1 vej”, siger Marianne Foldberg Steffensen

Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam, er også tilfreds med, at der kommer flere sikre veje til de bløde trafikanter.

”2 minus 1 veje er, især ude på landet og i ikke tætbebyggede områder, langt bedre for cyklister end de almindelige to-sporede veje, vi kender i dag, hvor der ikke er en cykelsti, og hvor bilisternes fart har det med at blive lidt for høj. Det har stor betydning for bosætning og byliv i landsbyer, at der er ordentlige forhold for cyklister kombineret med lavere hastigheder, så flere børn for eksempel får en tryggere og sikrere vej til skole, og rammerne for vækst gennem bosætning øges,” siger Klaus Bondam.

”Denne vejtype er en oplagt og meget prisbillig måde at forbedre vej- og cykelinfrastrukturen på lokalt for både små og store hverdagscyklister og for forbipasserende cykelturister. En ny type infrastruktur, som vi i Cyklistforbundet håber at se mange flere af i de kommende år med Vejdirektoratets nye inspirationskatalog,” fortsætter Klaus Bondam.

Vejdirektoratet udgiver undersøgelsen af 2 minus 1 veje i en ny rapport, hvor kommunerne kan søge inspiration til, hvordan de bedst udnytter vejtypen.

Rapporten, ”2 minus 1 veje”, indeholder erfaringer fra 87 strækninger fordelt i 32 kommuner over hele landet, og den samler også op på de krav og anbefalinger, der gælder ved denne type vejudformning.

Rapporten vil blive udsendt til alle landets kommuner.

brahe

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

2.397