23948sdkhjf

Entreprenørerne får stor indflydelse på ny fjordbro

I løbet af efteråret indleder Vejdirektoratet konkurrencepræget dialog med de fem entreprenørkonsortier, der er prækvalificeret til at designe og bygge en ny højbro over Roskilde Fjord
Formentlig næste sommer kan Vejdirektoratet sætte navn på det konsortium, der skal bygge den ny højbro over Roskilde Fjord syd for Frederikssund.

Inden da vil der blive gennemført en proces, hvor de fem prækvalificerede konsortier får rigtige gode muligheder for at bestemme, hvordan bro skal se ud.

”Vi har en idé om, hvordan vi forestiller os, broen skal se ud, og så er det op til entreprenørerne om de vil følge det”, siger Erik Stoklund Larsen, anlægschef i Vejdirektoratet.

Der bliver tale om, at den videre udbudsproces vil ske som konkurrencepræget dialog.

”Her er alt det, som vi ikke definerer som mindstekrav, i princippet til åben drøftelse. Der er forhold som broens højde, vejbredde og standarder i forhold til vejloven, som ikke er til forhandling, men entreprenørerne får vide muligheder for at påvirke projektet”, siger Erik Stoklund Larsen.

To eller tre forhandlingsrunder

Vejdirektoratet forventer at udsende udbudsmaterialet til de fem prækvalificerede konsortier og joint ventures inden for en måned eller halvanden. I forbindelse med offentliggørelse af udbudsmaterialet afholder Vejdirektoratet et fællesmøde med alle de prækvalificerede, hvor alle dele af materialet bliver overdraget, og hvor Vejdirektoratet vil redegøre for den videre proces og sine forventninger.

Derefter følger individuelle møder med konsortierne. Første runde forventes afviklet i november og en ny runde i januar-februar. Der kan blive tale om en tredje runde.

”De endelige bud kommer først næste forår, men vi vil allerede i de første forhandlingsrunder bede om en idé om omkostninger og risici, for at vi derved får mulighed for at kunne optimere projektet og måske justere nogle af vores krav, så vi kan holde budgettet. Overordnet skal vi leve op til rammen i anlægsloven”, siger anlægschefen.

Det samlede budget for broen og tilhørende vejanlæg er cirka to mia. kroner.

Natura 2000-erfaringer

I alt havde otte konsortier søgt om at blive prækvalificeret, og alle levede ifølge Erik Stoklund Larsen op til Vejdirektoratets mindstekrav og alle beskrives som højt kvalificerede ansøgere.

Det har derfor ikke mindst været ansøgernes erfaringer med at bygge i sårbare Natura 2000-områder, der har været afgørende for valget.

”I udvælgelsesprocessen har vi naturligvis vurderet flere forhold. Noget der har vejet tungt i vores evaluering af ansøgerne er, deres erfaringer med at udføre anlægsarbejde i Natura 2000 områder, hvilket har været en høj prioritet for Vejdirektoratet. Generelt set har alle ansøgerne fremlagt solide referencer inden for broer og veje,” siger Erik Stoklund Larsen.

To af de fem konsortier har danske entreprenørvirksomheder i spidsen.

Fakta
Vejdirektoratet har blandt otte ansøgere prækvalificeret fem entreprenørkonsortier til totalentreprisen med Roskilde Fjord-broen:
Fjordforbindelsen Frederikssund Contractors JV bestående af Per Aarsleff A/S (DK) og Ed. Züblin AG (D) med underleverandørne Rambøll A/S (DK) og Strabag SE (AT)
Joint Venture Rizzani de Eccher s.p.a (IT), N.V. Besix S.A. (BE), Acciona Infraestructuras S.A. (ESP) med underleverandør MJ Eriksson (DK)
Joint venture Vinci Construction Grand Projects SAS (FR), Hochtief Infrastructure GmbH (D) og MT Højgaard A/S (DK)
JV 3B bestående af BAM Infra bv (NL), Max Bögl International SE (NL) og Barslund (DK) med underleverandør Max Bögl Nederland B.V. (NL)
TBI Infra B.V. (NL) og Compagnie d´Entreprises CFE S.A./N.A (BE)
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156