Aarhus Havn er rustet til fremtiden
Aarhus havn har på baggrund af tegnestuen C. F. Møllers masterplan udført kunststykket både at vokse - med plads til verdens største containerskibe - og samtidigt gøre plads til attraktive boliger og erhvervsejendomme
Før boliger og virksomheder begyndte at indtage havnen havde man fire spor med biltrafik, jernbanespor og et spor til intern havnetrafik - i alt syv spor, der adskilte indre by fra vandkanten.
”Da vi blev involveret i 1996 i masterplanen med at se det hele i byperspektiv, blev visionen for beboelse på havnen præsenteret. Det var ikke kun vores idé, det havde man set andre steder i verden også, men vi arbejdede med forskellige scenarier, der kunne bane vej for de senere arkitektkonkurrencer, siger Julian Weyer, arkitekt og partner hos C. F. Møller, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Derfra var der ikke langt til en af de første skitseringskonkurrencer, kaldet de bynære havnearealer, om at lave kanalstræk, promenade og give struktur på boligbebyggelser, der i dag er en realitet, og som bliver godt hjulpet af den kommende letbane, der for alvor vil opbløde grænsen mellem by og havn,
Vender ryggen til byen
Historien om Aarhus afspejler rigtig mange kystbyer, hvor havn og bymidte vender ryggen til hinanden.
”Der er en lang tradition for nærmest uoverstigelige barrierer mellem de to områder i samme by, bykerne og driftshavne. Og sjovt nok, blev byerne netop anlagt fordi de lå ud til vandet. Så sker der det, at havnenes oprindelige funktion bliver nedlagt, og derefter vender byerne tilbage til havnen, som det sker her i Aarhus. Men her er arealerne blevet frigjort til almindelige mennesker, fordi industrihavnen i byen er blevet udvidet og flyttet - blandt andet med kapacitet til verdens største containerskibe. Det er usædvanligt”, siger Julian Weyer, hvis virksomhed selv er i gang med projekteringen af 400 boliger på det såkaldte Havneholmen.
Gradvist har man over årene arbejdet sig ind mod byen fra havnekanterne.
”Men vi har oplevet en ketchup-effekt, fordi mange projekter gik i stå efter finanskrisen, og hvor vi nu oplever, at alt starter igen på én gang i disse år. Især boliger og erhverv blev ramt”, siger han.
Julian Weyer er tydeligt stolt af udviklingen på havnen.
”I løbet af fire-fem år er rigtig meget udbygget. Og i 2020 rykker færgehaven fra Pier 3 til spidsen af Østhavnen. Derefter kører al trafik, der lige nu belaster området mellem havn og midtby, udenom”, siger han.
Læs mere om Aarhus: " Aarhus’ nye grønne bydel vokser i højden ".