23948sdkhjf

Motorvej bliver tresporet syd for Limfjordstunnelen

Den 5. august starter udvidelsen af E45 syd for Limfjordstunnelen ved Aalborg til en tresporet motorvej
35.000 biler i Limfjordstunnelen i døgnet får strækningen på E45 syd for tunnellen ved Aalborg til at sande til i trafik. Derfor udvides strækningen mellem afkørsel 23 og 24 nu til en tresporet motorvej.

Det arbejde begynder 5. august, hvor strækningen vil være lukket indtil d. 7. august i timerne fra kl. 19.00 – 05.00.

”Vi har valgt det bedst mulige tidspunkt med færrest gener. Der er en spidsbelastning i morgen- og aftentimerne, hvor trafikken er på sit højeste, men pendlerne bliver ikke generet af lukningen, da den ligger i tidsrummet uden for den største trafikale belastning. Trafikanter vil i de berørte timer blive ledt af ved frakørsel 23, Kridtsvinget, videre af Øster Uttrup Vej og derfra tilbage på E45,” siger Shahriar Honar, projektleder ved Vejdirektoratet.

Omkørsel etableres

Vejdirektoratet anlægger et ekstra sydgående spor på delstrækningen mellem Limfjordstunnelen og frakørsel 24 Øster Uttrup Vej. Formålet er at forbedre kapaciteten på E45. Det er den tunge lastvognstrafik, der slår propper i enden af tunnelen i sydgående retning.

”Der har været så meget trængsel, fordi det går op ad bakke efter tunnelen. Det gør, at de langsommere eller tungere lastbiler mister fart, og når en bagvedkørende og hurtigere lastbil bagved vil overhale, bremser det trafikken for personbiler,” siger Shahriar Honar.

Projekt til 7,3 mio. kroner

I alt fire virksomheder bød ind på projektet, der blev udbudt midt i juni.

De fire entreprenører, der bød på opgaven er Per Aarsleff A/S, Barslund A/S, MJ Eriksson A/S og A. Enggaard A/S. Sidstnævnte løb med entreprisen med et bud på 7,3 mio. kroner.

Udvidelsen af den én kilometer lange motorvejsstrækning blev til ved trafikaftalen 24. juni 2014 mellem den daværende regering (S og R), V, DF, SF, LA og K. Parterne afsætte her 38,9 mio. kroner til anlæg af det 3. sydgående spor.

”Der vil blive åbnet et andet spor i dagtimerne, så afviklingen af trafikken kan ske med færrest mulige gener, og der vil ikke være nogen planlagte afspærringer i dagstimerne før til aller sidst, når slidlaget skal lægges på. På grund af vind og vejr er vi lidt forsigtige med at melde ud om, hvornår vi regner med at være færdige præcis, men det bliver inden vinteren og frosten sætter ind,” siger Shahriar Honar.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra A. Enggaard A/S.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188