EU-støtte til dansk infrastruktur
Banedanmark får EU-støtte til nyt fælleseuropæisk signalsystem
Banedanmark er tildelt 19 mio. euro til Signalprogrammet i Østdanmark svarende til cirka 142,5 mio. kroner. Signalprogrammet indebærer, at de danske jernbaner over tid udstyres med et signalsystem efter fælleseuropæisk standard.
Pengene er fordelt i to forskellige puljer. Banedanmark har kalkuleret med støtten.
Det dansk-svensk-tyske String-projekt Great får syv mio. euro til at skabe en grøn infrastruktur med ladestationer til elbiler og natur- og biogasstationer langs vejen fra Hamburg via København til Oslo.
HH-Ferries får 13 mio. euro til et projekt om nulemmissionsfærger. Desuden er der bevilget EU-midler til forskellige havneprojekter i Esbjerg, Frederikshavn og Helsingborg.
I øvrigt har EU-kommissionen bevilget 34 mio. euro til de tyske jernbaneanlæg i forbindelse med Femern-projektet. De tyske myndigheder har besluttet at anlægge en så godt som ny elektrificeret jernbane fra Puttgarden til Bad Schwartau nord for Lübeck i stedet for blot at elektrificere den eksisterende jernbane.
Det betyder til gengæld, at jernbanen bliver væsentligt dyrere og først kan stå færdig tidligst i 2024.