Trafikanter må vente to år på at bruge færdigstøbt bro
Züblin har nu støbt rampen, der skal føre trafik fra Helsingørmotorvejen mod Nordhavnsvej og siden Nordhavn
I weekenden støbte Züblin-konsortiet fly-over broen hen over Helsingørmotorvejen. 60 timelønnede i to skift og 10 funktionærer var i gang i 20 timer - indtil flere timer mindre end forventet og planlagt.
”Når det gik hurtigere end beregnet skyldes det primært, at vi kunne få betonen leveret hurtigere, end vi havde kalkuleret med”, siger projektdirektør Søren Riber Carlsen fra Züblin.
Arbejdet påbegyndtes lørdag morgen kl. 5, og selve støbningen afsluttedes først på natten til søndag, hvor man ellers havde planlagt først at være færdig i løbet af formiddagen.
Brorampen blev støbt simultant fra begge sider, inden man afsluttede støbningen på det højeste punkt på midten.
”Fremgangsmåden er valgt dels af tidsmæssige årsager, dels for at sikre stabilitet, så forskallingen er jævnt belastet, og der ikke opstår usymmetriske tryk. Samtidig sikrer man sig, at betonen ikke løber, hvis man konstant støber på det dybeste sted”, siger Søren Riber Carlsen.
Hos bygherren Københavns Kommune glæder projektchef Anne Kongsfelt sig over den vellykkede støbning.
”Det er gået lige som det skulle”, siger hun.
I alt er der anvendt 1.150 kbm beton til støbningen.
Forberedes til Nordhavn
Og hvorfor får man så først glæde af den ny bro om måske 2½ år?
Da det blev besluttet at anlægge motorvejsrampen var det planen, at den og Nordhavnsvejtunnelen, som rampen og vejer fører ned i, skulle have været taget i brug i efteråret 2015.
Nu hedder planen i stedet efteråret 2017. Det skyldes, at Københavns Kommune i mellemtiden har besluttet at føre tunnelen videre, så den er forberedt til at kunne fortsætte under Svanemøllebugten til Nordhavn.
Züblin-konsortiet, der også har vundet den cirka 300 meter lange forlængelse af Nordhavnsvejtunnelen, er i gang med også dette arbejde.