23948sdkhjf

Drejebogen blev fulgt til punkt og prikke

Store stålelementer sat med millimeternøjagtig præcision, da man kom endnu en bid tættere på højhastighedsjernbane
Drejebogen blev fulgt til punkt og prikke, da man i weekenden frem til mandag morgen tog endnu et skridt i etableringen af højhastighedsjernbanen mellem København og Ringsted. Det skete da de første tværdragere og brofag blev monteret til den mere end 500 meter lange bro, der skal føre jernbanen over motorvejsudfletningen ved Vallensbæk.

Mens motorvejen var spærret for al trafik i nordgående retning monterede Banedanmarks totalentreprenør CG Jensen fire tværdragere tværs over motorvejen samt efterfølgende tre brofag mellem tværdragerne.

”Alt gik som det skulle, og man nåede det man skulle, mens der var spærret for trafikken. Det gået fuldstændig efter planen”, siger Jette Aagaard, anlægschef i Banedanmark på København-Ringsted projektet.

Det bekræfter divisionschef Henrik Berg fra CG Jensen, der indrømmer, at der var sommerfugle i maven op til den store opgave.

”Meget handler imidlertid om planlægning, og at der er brugt den nødvendige tid til forberedelse. Der er dog ingen tvivl om, at det er en logistisk udfordring at få det hele til at gå op. Der er tale om enormt store og tunge elementer, som skal ramme inden for 10 millimeter. Det kræver også, at elementerne er udført helt præcist og naturligvis, at der er tale om dygtige folk, der kan deres kram. Det er dejligt, at man kan sige, at alt er gået som det skulle og inden for tidsrammen”, siger Henrik Berg.

De op mod 200 tons tunge stålkasser blev hejst fra blokvognene og ved hjælp af to kæmpekraner fra BMS og Skaks placeret millimeter præcist på enten betonkonstruktioner eller på tværdragerne.

Fantastisk timing

Stålelementerne, der er seks meter brede og det største 39 meter langt, er produceret i Polen og på skib transporteret til Korsør, hvorfra de fra torsdag aften i sidste uge blev kørt på blokvogn til arbejdspladsen.

”Der har været tale om en fantastisk timing, og køreplanen er blevet overholdt til punkt og prikke”, siger Peter Garborg, projektleder i Vejdirektoratet.

Han oplyser, at stålelementerne er fragtet til Korsør, fordi man hurtigt kunne få blokvognene på motorvej.

”Køreturen havde været kortere fra Køge Havn, men det havde været alt for besværligt at komme ud af Køge, så man valgte Korsør på trods af den længere køretur. En enkelt bro ved Slagelse var for lav, og der måtte man have blokvognene over de den modsatte side, men også det fungerede helt efter planen”, siger han.

Trafikken blev atter lukket ind på motorvejen mandag morgen kl. 5.15, tre kvarter før beregnet.

Alle parter, det vil sige både entreprenør, Banedanmark og Vejdirektoratet kan nu bruge erfaringer fra denne første fase om knap fire uger, når operationen gentages over det sydgående motorvejsspor.

Det betyder derfor på ny langsomtkørende blokvognstransport fra Korsør samt at motorvejen lukkes i sydgående retning.

I alt kommer den lange bro til at bestå af 19 brofag i stål. Ovenpå monteres en plade af beton i cirka 13 meters bredde.

Der går endnu lidt tid, inden der kommer tog på jernbanebroen. Højhastighedsbanen skal tages i brug i december 2018.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126