23948sdkhjf

Aarsleff og Siemens vinder jernbanens elektrificering

Dansk-tysk konsortium vinder milliardkontrakt om elektrificering
Det bliver et konsortium bestående af Aarsleff og Siemens, der vinder milliardkontrakten med at elektrificere det danske jernbanenet.

Banedanmark offentliggjorde mandag, at man blandt fire prækvalificerede internationale konsortier har valgt at gå i slutforhandling med Aarsleff-Siemens konsortiet om opgaven med at elektrificere størstedelen af det danske jernbanenet.

Der er tale om en kontrakt til adskillige milliarder. Kontraktens præcise størrelse vil først blive offentliggjort i forbindelse med underskrivelse af kontrakten senere på måneden, oplyser Banedanmark. I alt er der afsat 12 mia. kroner til de kommende 10 års elektrificeringsprogram.

”Vi har været rigtig glade for at have stået med fire stærke bydere med stærke referencer fra lignende projekter, hvor de har leveret til aftalt tid og pris. Det har givet os en skarp konkurrence og gode bud på så vigtig en opgave i forhold til at skabe rammerne for en langt mere moderne jernbane. Med el-tog kan vi skabe en mere fleksibel og effektiv jernbanedrift for person- og godstransport, samtidigt med at vi tager større hensyn til miljøet”, hedder det i en udtalelse fra Banedanmarks adm. direktør Jesper Hansen.

Han oplyser, at Aarsleff-Siemens har afgivet det samlet set økonomisk mest fordelagtige bud.

Erfaring fra andre projekter

Tildelingskriterierne er vægtet således, at prisen er afbalanceret over for den tekniske løsning og evnen til at gennemføre projektet til tiden med så få gener for passagererne som muligt.

”Det har også været væsentligt for Banedanmark at få en leverandør, der har den fornødne erfaring fra lignende projekter, hvor elektrificering af mere end 1.300 km jernbane skal koordineres med andre store projekter - for Banedanmarks vedkommende primært Signalprogrammet og hastighedsopgraderinger i forhold til Timemodellen”, siger Jesper Hansen.

Vinderkonsortiet består af Per Aarsleff A/S samt Siemens A/S og Siemens AG.

Penge fra Togfonden

I alt skal 1.300 km jernbane elektrificeres frem mod 2026. Den første strækning er den 57 km lange strækning mellem Esbjerg-Lunderskov, som vil blive færdiggjort i andet halvår 2016.

Efterfølgende skal strækningerne Køge Nord- Nætved, Ringsted-Rødby og København-Ringsted elektrificeres. Derudover er der som del af aftalen om Togfonden DK afsat yderligere midler til at elektrificere strækningerne Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborg.

Ifølge Banedanmark vil den kommende kontrakt om elektrificering derudover indeholde en række optioner, som giver Banedanmark muligheder for at elektrificere yderligere nye strækninger i Togfonden.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Aarsleff, mens Siemens ikke ønsker at kommentere, før der er skrevet kontrakt.

Prækvalificerede
Aarsleff-Siemens (DK/D) er valgt blandt fem prækvalificerede konsortier, hvoraf de fire afgav tilbud. De øvrige prækvalificerede konsortier var ASB Consortium (F/D/DK), Consortium Strukton & Balfour Beatty (NL/D), EIS Joint Venture (E) samt JV Obrascon Huarte Lain - TSO (E/F).

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.281