23948sdkhjf

Femern-tunnel bliver rekordernes tunnel

Femern-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel og det største anlægsprojekt i Danmark
Det bliver rekordernes tunnel, der anlægges mellem Danmark og Tyskland. Det bliver verdens længste sænketunnel - tre gange længere end den hidtil længste og fem gange længere end Øresundstunnelen.

Og så bliver det uden sammenligning danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

”Tunnelen er et enormt byggeri. Jeg er overbevist om, at projektet bliver en milepæl for dansk ingeniørkunst, som vil blive brugt som et internationalt pejlemærke i fremtiden. Allerede nu mærker vi, at projektet vækker interesse verden over”, siger kontraktdirektør og civilingeniør hos Femern A/S, Kim Smedegaard Andersen, som også er formand for Dansk Forening for Tunnel- og Undergrundsarbejder.

Tunnel får kældre

Femern-tunnelen bygges efter samme princip som den 3,4 km lange Øresundstunnel, men Femern-tunnelen har også nye, innovative tiltag. For eksempel skal Femern-tunnelen udstyres med 10 kældre. Det er første gang sådan et koncept anvendes inden for tunnelbyggeri.

Tunnelen bliver 18,2 km lang inklusive op- og nedkørsler på hver side af Femern Bælt.

Tunnelen placeres i 30-40 meters dybde under hav- overfladen.

Har taget det bedste

Tunnelelementerne, 89 i alt, støbes i beton på land på en fabrik nær det danske landfæste. Efterfølgende transporteres elementerne løbende ud på Femern Bælt og sænkes ned i en udgravet rende i havbunden, hvor de kobles sammen ét efter ét og dækkes til.

”Vi har taget de bedste løsninger fra store byggerier i ind- og udland, og de erfaringer har vi så bragt et skridt videre på Femern-forbindelsen. På den måde er det blevet teknisk muligt at gennemføre det her enorme byggeri”, siger Kim Smedegaard Andersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109