23948sdkhjf

Danske firmaer kan få del i thailandske vej-milliarder

Gigantiske infrastruktur-projekter giver oplagte muligheder for danske rådgivere, mener chefen for den danske ambassades handelsafdeling i Bangkok
Den thailandske hovedstad Bangkok på en hverdag kan trafikmæssigt få Køge Bugt Motorvejen i myldretiden til at minde om en fredelig landevej i Thy søndag eftermiddag. Og Bangkok er ikke ene om trafikkaos i storformat i Thailand. Det gælder også flere andre storbyer.

Selv om de lidt mindre provinsbyer ikke er mærket af trafikken på helt samme måde, er der også her en infrastruktur, som i nogle tilfælde kunne være bedre. I andre tilfælde lader meget tilbage at ønske.

Men den militærregering, som i øjeblikket har magten i Thailand, har en plan. Det havde den tidligere regering i landet også. En kæmpemæssig plan til masser af milliarder af kroner til optimering af veje, jernbaner, broer og lufthavne.

145 milliarder kroner

”Mens den tidligere regering opererede med at skulle ud at låne pengene, vil militærstyret realisere planerne for egne landets egne penge. Transportminister Prajin Juntong har en 10-års plan til at forbedre Thailands infrastruktur allerede fra 2016. Indtil videre regner han med et anlægsbudget på 145 milliarder kroner, fortæller Asbjørn Overgaard Christiansen.

Han er leder af handelsafdelingen på Danmarks ambassade i Thailand med titel af ambassaderåd. Sammen med staben af medarbejdere i handelsafdelingen forsøger Asbjørn Overgaard Christiansen at skabe grobund for succes for danske virksomheder i Thailand. Og de omfattende infrastruktur-planer står i bogstavelig forstand og blinker grønt til ikke mindst danske rådgivere”, vurderer han.

Dansk ekspertise

”Jeg tror, at planerne giver rigtig gode muligheder for, at dansk ekspertise kan komme på banen her i Thailand. Militærregeringen har skåret ned på de planer, som den tidligere regering fostrede. Nu siger militærstyret, at man vil lave det, der er penge til. Dermed er ambitionerne måske blevet mindre, men realismen større”, siger Asbjørn Overgaard Christiansen.

Planerne om at lægge den thailandske infrastruktur ud i overhalingsbanen begrænser sig ikke kun til landets vejsystemer.

Hvis det står til trafikminister Prajin Juntong, skal den mindre end ni år gamle kæmpelufthavn, Bangkok International Airport Suvarnabhumi sydøst for Bangkok, næsten fordobles. Samtidig skal metropolens tidligere hovedlufthavn, Don Mueang, også udbygges. Og der skal bygges en række helt nye lufthavne rundt om i landet.

Gigantisk jernbaneprojekt

Det sydøstasiatiske økonomiske samarbejde mellem 10 lande, Asean Economic Community, starter i 2016.

Som et led i forberedelserne til AEC vil det thailandske transportministerium undersøge mulighederne for seks nye lufthavne. Tanken er, at de skal forbinde Thailand bedre med nabolandene Cambodia, Vietnam, Laos, Myanmar (Burma), Malaysia og Indonesien.

Også planer for jernbanenettet i den helt store målestok er sat på skinner. Det sker med Kina som udfarende kraft. Kineserne ønsker at lave en forbindelse med højhastighedstog fra provinshovedstaden Kunming i det sydvestlige Kina ned igennem Laos til den laotiske hovedstad Vientiane. Herfra mod syd ind i Thailand til Bangkok og godt 1.800 kilometer videre ned gennem Thailand og Malaysia til Singapore. En transasiatisk jernbaneforbindelse for at forbedre mulighederne for samhandel.

”Foruden forbindelsen til Kina, har Thailand også selv planer om at anlægge seks nye elektriske toglinjer i Bangkok. I ambassadens handelsafdeling tror vi på, at der er gode muligheder for danske virksomheder for at byde ind både med rådgivning og materialer til de store projekter”, siger handelsråd Asbjørn Overgaard Christiansen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11