23948sdkhjf

Belgisk tunnelboremaskine fik nordisk navn

Maskinen, der skal bore fjernvarmetunnelen mellem Islands Brygge og Kalvebod Brygge, blev i går døbt og så småt gjort klar til at begynde sit arbejde under havbunden i Københavns Havn
”Jeg døber dig Gertrud”.

Sådan lød ordene fra bryggebeboeren og navnesøsteren med efternavnet Eggers, der fik æren af at navngive den maskine, der skal bore fjernvarmetunnellen i Københavns Havn mellem Islands Brygge og Kalvebod Brygge - en strækning på godt 320 meter.

Iført orange sikkerhedshjelm og jakke, knuste hun champagneflasken mod maskinen, så glasskårene fløj gennem luften.

Hele dåbsseancen fandt sted i den københavnske morgendis i går på byggepladsen ved siden af Islands Brygges Kulturhus og blev ledsaget af klapsalver fra de mange byggearbejdere og andre fremmødte tilskuere, der knipsede løs med alt fra mobiltelefoner til pressekameraer.

”Jeg var lige ved at falde om af benovelse og ære, da jeg blev ringet op i går formiddags (tirsdag red.) og spurgt, om jeg ville stå for dåben”, siger Gertrud Eggers, der har været aktiv i lokalområdet i mange år og været med til at kæmpe for og anlægge Islands Brygges havnepark.

At maskinen har fået navnet Gertrud er ikke en tilfældighed. Bygherren på fjernvarmeprojektet, Hofor, har gennem flere år benyttet sig af nordiske navne til deres maskiner, oplyser projektleder John Olsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Han påpeger, at meningen egentlig var, at tunnelboremaskinen skulle hedde Frida, men en maskine på et spildevandsprojekt ved Damhusåen kom den i forkøbet, og derfor kom Gertrud, der betyder spyddets styrke, på banen.

Stor og tung hejseopgave

Fjernvarmetunnellen, som Gertrud skal bore, er et af de større fjernvarmeprojekter, som Hofor arbejder på i øjeblikket.

Den skal sikre vandbåren, klimavenlig fjernvarme fra Amager til city-området. Men før, man når dertil, skal Gertrud i gang, og i forlængelse af dåben, blev en del af tunnelboremaskinen sænket ned i en 25 meter dyb skakt bygget op af sekantpæle, som allerede står færdig.

Arbejdet med at bore forventes - lidt forsinket på grund af udfordringer med den københavnske kalk - at gå i gang om ganske kort tid, fremhæver Rasmus Rasmussen, projektleder i NCC, der har vundet selve tunnelerings-udbuddet sammen med belgiske Smet.

”Når først vi er i gang, vil jeg tro, at det tager cirka 50 arbejdsdage, før vi er ovre på den anden side”, siger han og påpeger, at der derefter følger en del installationsarbejde, som ikke er en del af den vundne entreprise.

Metoden, der benyttes i forbindelse med tunnelboringen er en såkaldt gennempresning, hvor betonrør presses ind bagfra, og det overskydende materiale pumpes ud.

”Det betyder, at det første rør, vi skubber ind, bliver det første på den anden side ved Kalvebod Brygge”, siger han og fremhæver, at belgierne har arbejdet med metoden de seneste 25 år og derfor udgør en fornuftig samarbejdspartner.

Gertrud benytter sig af boremudder og forventes at være færdig med at bore, så aflevering kan finde sted i juli 2015.

Efter tunnelafleveringen skal området reetableres, og der skal trækkes rør fra skakten. En opgave, der er sendt i udbud, og som fire aktører er prækvalificeret til at afgive tilbud på. Vinderen forventes snart at være fundet, påpeger John Olsen og oplyser, at hele projektet skal være færdigt i oktober 2016.

Fakta
Belgiske Smet har arbejdet på tunnelboremaskinen Gertrud siden november 2014 og tilpasset den, så den kan køre i den københavnske kalk.
Gertrud er blevet sejlet til Esbjerg fra Belgien og efterfølgende kørt til Islands Brygge, hvor den landede kl. 5.15 onsdag morgen - godt to timer før dåben. En rejse, der har kostet godt 20.000 euro, mens selve maskinen har en værdi af godt 2,5 mio. euro, oplyser Wouter Roels, projektchef i Smet.
Efter Gertrud er færdig i København skal den tilbage til Belgien, hvor den vil blive tildelt en ny opgave og få et nyt navn.
Læs mere om: DAB
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109