23948sdkhjf

Italiensk storentreprenør fortsætter på Cityringen

Entreprenør og fagforening lægger op til et tættere samarbejde på metroprojektet
Den italienske storentreprenør Cipa fortsætter som underentreprenør på det københavnske metrobyggeri, selv om virksomheden for to uger siden blev idømt en kæmpebod på 22 mio. kroner til 3F for alvorlige og konsekvente brud på overenskomsten over en længere periode.

Samtidig styrkes samarbejdet mellem hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) og 3F-afdelingen Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening (BJMF), så lignende sager ikke opstår i fremtiden.

Det er konsekvensen af en aftale, som CMT, Cipa og BJMF har indgået. Aftalen indebærer også, at Cipa har fået en afdragsordning og betaler boden i syv rater i løbet af et halvt år år samt at CMT garanterer beløbet. Det betyder, at polske, rumænske og italienske metroarbejdere kan se frem til en stor efterbetaling.

”Der har været tale om gode og konstruktive forhandlinger, hvor vi er enige om at lære af sagen og få skabt et tættere og mere tillidsfuldt samarbejde. Der er brug for en styrket indsats for forståelse af overenskomsten, og der ligger et stort arbejde for os og Cipa for at få styr på administration, tidsregistrering, lønudbetaling og skat. Der må ikke være slinger i valsen med hensyn til overholdelse af overenskomsten”, siger Sigurd Nissen-Petersen, kommunikationschef i CMT.

Hånd rakt frem til samarbejde

Silas Grage, faglig sekretær i BJMF, understreger, at fagforeningen ikke har nogen interesse i at få smidt Cipa væk fra metrobyggepladserne.

”Vi har en entreprenør, som vi kender, og som rækker hånden frem til samarbejde, og vi har 200 medlemmer blandt de ansatte. Vi har et ønske om, at arbejdet foregår efter overenskomsten, og det tror vi nu, vi kan sikre i fællesskab. Det vil være som at rykke tilbage til start at få en ny udenlandsk entreprenør ind”, siger han.

Også bygherren Metroselskabet udtrykker tilfredshed med afslutningen på sagen.

“Vi er tilfredse med, at parterne har fundet en løsning, så arbejderne kan få de penge, de skal have. Sagen viser, at det kan betale sig at sætte sig godt ind i de krav, vi stiller i vores kontrakter. Den pågældende underentreprenør har måttet betale nogle dyre lærepenge i denne her sag, og det kan forhåbentlig få andre underentreprenører til at forstå, at kontraktkravene om danske løn- og arbejdsforhold skal respekteres fra dag ét, når der arbejdes på metrobyggeriet”, siger Louise Høst, vicedirektør i Metroselskabet.

Gamle sager skal løses

Parterne forventer inden for de nærmeste uger at kunne lukke en række gamle sager og dermed få en ”ren tavle”, som de siger.

”Begge parter er indstillet på at gøre et forsøg på at få ryddet op i de gamle sager, både med Cipa og med andre underentreprenører, som vi har under forberedelse. Det vil give en klar ramme, så vi kan koncentrere os om det fremadrettede”, siger Silas Grage.

CMT ser frem til at få skabt ro på arbejdspladsen.

”Det er ingen hemmelighed, at sagen har skabt uro på arbejdspladsen og forsinkelser i arbejdet. Der er folk, der er holdt op på grund af al usikkerheden. Vi ser frem til at få ro omkring byggeriet”, siger Sigurd Nissen-Petersen.

Cipa beskæftiger i øjeblikket knap 400 mand på metroprojektet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113