Hattrick med 35 tons læssemaskiner
Han tog lige tilløb med et par 24 tons WA470 og derefter en 27 tons WA480. Så var det op i kabinen på en 35 tons tung Komatsu WA500. Den passede. Så nu har Erik Wolff Madsen taget hul på den tredje maskine i rap af nøjagtig samme type. Det fortæller leverandøren i en pressemeddelelse.
Han er maskinfører hos entreprenørfirmaet Ejvind Laursen A/S med base i Hedensted, og her er der tradition for, at der skal stå Komatsu på de gule maskiner fra Scantruck A/S. Det gør der i øjeblikket på 19 maskiner: En dumper, tre dozere, syv gravemaskiner og otte gummihjulslæssere. Af maskiner af andre mærker over 12 tons har firmaet kun en enkelt.
Hattrick
En af de store læssemaskiner er den, Erik Wolff Madsen nu har fuldbyrdet et hattrick med. Den tredje 35 tons maskine af i alt fem Komatsu-læssere i løbet af de seneste 25 år. Erik Wolff Madsens jubilæum hos Ejvind Laursen A/S ligger lige rundt om hjørnet.
- Jeg fik min første Komatsu i 1999. En 470-3 læssemaskine, og derefter en nyere model af 470’eren. Så skiftede jeg til en lidt større 480’er, før jeg begyndte på WA500. Totalt har jeg kørt omkring 50.000 timer i Komatsu-læssere. Gennem årene har jeg haft andre maskiner på prøve, men jeg véd godt, hvor det ender. Jeg føler mig bedst tilpas i Komatsu, fortæller Erik Wolff Madsen.
Han er oprindelig landmand, og der skulle en jordhandel til, før han kom til at køre store entreprenørmaskiner hos Ejvind Laursen A/S.
Tyveknægt på spil
- Ejvind Laursen startede en grusgrav ved siden af min jord ved Remmerslund. Så solgte jeg et stykke jord til grusgraven, og så var vi li’som i snak. Nu er der så snart gået 25 år. De sidste to år har jeg fast kørt i Ørum Grusgrav, siger Erik Wolff Madsen, som selv har 57 år på timetælleren.
Han er i øvrigt langt fra ene om at have hang til de gule Komatsu’er i Hedensted-firmaets maskinpark. Det havde også en Rasmus Brækjern-type, der en weekend gaflede Erik Wolff Madsens første Komatsu WA500 og kørte den fra Hedensted til Tyskland og videre til Polen. En lastvognschauffør havde imidlertid set maskinen med navnet på det danske entreprenørfirma på en blokvogn på en rasteplads ved Rostock, og firmaet kunne så hente maskinen hjem til Hedensted.